Projecten
Leesmotivatie en studerend lezen in het secundair onderwijs: Een studie naar de onderlinge verbanden, de relatie met leraargedrag en de bevorderende effecten van noodondersteunend onderwijs. Universiteit Gent
Dit onderzoeksvoorstel sluit aan bij de cognitieve en motivationele component van zelfregulerend leren en de intersectie tussen beide. We bestuderen de interrelatie tussen de leesmotivatie en het studerend lezen van leerlingen in het secundair onderwijs en de impact van professionalisering op (a) het leraargedrag, (b) de leesmotivatie en (c) het studerend lezen van leerlingen. Modererende effecten van leerlingkenmerken worden onderzocht.
Geluid, zintuiglijkheid en de materialiteit van onderwijs: Een akoestische geschiedenis van het Belgische buitengewoon onderwijs, 1824-1940. KU Leuven
In dit project zal de geschiedenis van het Belgisch buitengewoon onderwijs akoestisch in kaart worden gebracht. Geluid draagt namelijk in belangrijke mate bij aan de constructie van verschil. De hoofdvraag luidt als volgt: op welke manier beïnvloedden de interacties tussen geluid, de zintuigen en de materialiteit van onderwijs het ontstaan en de ontwikkeling van het Belgische onderwijs aan personen met een handicap. Er wordt een onderscheid ...
HOI - Hoger Onderwijs voor Iedereen: Een intersectionele analyse van in- en uitsluitingsmechanismen in het hoger onderwijs Universiteit Gent
Het onderzoeksdoel is een intersectionele analyse van de
in/uitsluitingsmechanismen in hoger onderwijs voor studenten met
een migratie-achtergrond en uit socio-economisch kwetsbare
groepen. Hoewel studies de kwetsbare positie van deze groepen
hebben vastgesteld voor zowel de in- en doorstroom in hoger
onderwijs, bestudeerden slechts weinig studies de onderliggende
processen die aan de basis ...
Impact Modernisering Secundair Onderwijs op Bachelor Secundair Onderwijs HOGENT
Klaar voor het hoger onderwijs? Longitudinaal onderzoek naar de invloed van het studiekeuze- en academische integratieproces op het studiesucces in het eerste jaar hoger onderwijs. Universiteit Antwerpen
Ongelijk gestructureerde onderwijskansen in het hoger onderwijs? De rol van secundaire schoolcompositie, -structuur, en –processen in deelname aan en succes in het hoger onderwijs Universiteit Gent
Dit project onderzoekt of sociale verschillen in onderwijskansen in het hoger onderwijs te wijten zijn aan de sociaal-economische en etnische leerlingensamenstelling van de secundaire school.
Verklaringen worden gezocht in de middelen, faciliteiten, en strategie die scholen hanteren voor trajectbegeleiding, en in leerlingen- en leerkrachtenattitudes, -gedrag, en –culturen. Daarnaast onderzoek ik of attitudes in het hoger onderwijs ...
Wetenschappelijk onderzoek naar kwaliteitsvol tweetalig onderwijs Ned-VGT: rapport, leidraad en aanbevelingen Kwaliteitsvol tweetaling onderwijs Nederlands - Vlaamse Gebarentaal. KU Leuven
Dit project omvat het wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van tweetalig onderwijs (Nederlands/Vlaamse Gebarentaal (VGT) voor VGT-talige kinderen en de praktische uitwerking ervan, met als doel een kwalitatieve organisatievorm te ondersteunen in Vlaanderen. Het consortium zal nagaan welke organisatievorm(en) als effectief beschouwd kunnen worden, welke werkbaar zijn binnen de ...
Flexibele leerwegen in het Vlaamse onderwijs. KU Leuven
Het Vlaamse onderwijssysteem is sterk gericht op selectie van leerlingen (in onderwijsvormen, studierichtingen, gewoon en buitengewoon onderwijs). In dit onderzoek worden verschillende vormen van flexibele leerwegen in kaart gebracht en kritisch geanalyseerd. Telkens worden randvoorwaarden, succesfactoren en valkuilen verhelderd om op die manier inspiratie te bieden aan verschillende actoren in het Vlaams onderwijs: leraren, scholen, ...