Project
HOI - Hoger Onderwijs voor Iedereen: Een intersectionele analyse van in- en uitsluitingsmechanismen in het hoger onderwijs
Het onderzoeksdoel is een intersectionele analyse van de
in/uitsluitingsmechanismen in hoger onderwijs voor studenten met
een migratie-achtergrond en uit socio-economisch kwetsbare
groepen. Hoewel studies de kwetsbare positie van deze groepen
hebben vastgesteld voor zowel de in- en doorstroom in hoger
onderwijs, bestudeerden slechts weinig studies de onderliggende
processen die aan de basis liggen hiervan. Daarom onderzoekt dit
project barrières en ondersteuningsbronnen binnen het hoger
onderwijs op een omvattende manier. Daartoe worden twee
perspectieven gehanteerd: het agency perspectief (d.w.z. de student)
en het systeemperspectief (d.w.z. de docent en het instituut van
hoger onderwijs). Dit resulteert in drie onderzoeksdoelstellingen: 1)
een grondige analyse van hoe studenten omgaan met mogelijke
barrières en steun in het hoger onderwijs met betrekking tot
studieactiviteiten, interacties met peers en docenten, en institutionele
cultuur; 2) een diepgaande analyse van hoe systemische barrières in
de hoger onderwijscontext zich uiten in het discours van docenten,
het curriculum en de onderwijsactiviteiten; 3) een analyse van sociale
ongelijkheid als gevolg van de opkomst van digitaal en zelfregulerend
leren, evoluties die versnellen door de corona-pandemie
en die de kwetsbare positie van deze groepen kunnen versterken.
Hierdoor biedt dit project een 360° beeld van mechanismen voor
"Hoger Onderwijs voor Iedereen" op individueel, interpersoonlijk &
institutioneel niveau.