Onderzoeker
Wendelien Vantieghem
- Trefwoorden:diversiteit & gender in onderwijs
- Disciplines:Inclusief en speciaal onderwijs, Sociologie van sociale klasse, Sociologie van het onderwijs, Onderwijsbeleid, Sociologie van gender- en genderrelaties, Groeps- en interpersoonlijke relaties, Gender, seksualiteit en educatie, Radicale en kritische sociologie, feministische studies, Ras- en etnische relaties
Affiliaties
- Vakgroep Volksgezondheid en Eerstelijnszorg (Departement)
Lid
Vanaf1 mrt 2020 → 31 jan 2021 - Vakgroep Taalkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 jan 2016 → Heden - Vakgroep Sociologie (Departement)
Lid
Vanaf1 jan 2012 → 25 sep 2016
Projecten
1 - 10 of 18
- Hoe om te gaan met gevoelige discours en thema's rond dekolonialiteit en diversiteit in het hoger onderwijsVanaf1 sep 2023 → HedenFinanciering: VLIR-UOS Global Minds
- Benutten van talige diversiteit in de klas: Een workshop rond Functioneel Meertalig Leren (FML) voor leerkrachtenVanaf1 mei 2023 → HedenFinanciering: BOF - diverse
- Decoloniale communicatie in instellingen voor hoger onderwijs: Nieuwe kaders verkennen.Vanaf1 mei 2023 → HedenFinanciering: VLIR-UOS Global Minds
- Meertaligheid in het Vlaams Secundair Onderwijs: De Dynamieken van het TalenbeleidVanaf1 mei 2023 → HedenFinanciering: BOF - doctorale mandaten
- Hefbomen voor de betrokkenheid van ouders bij het leren, met bijzondere aandacht voor taalverwerving NederlandsVanaf1 nov 2022 → HedenFinanciering: Departement Onderwijs en Vorming (pre memore - niet toekenbaar)
- Een onderzoek naar het effect van een blended professionaliseringsprogramma op TAalstimulerende COmpetentieS van kleuterleerkrachten (TACOS)Vanaf1 okt 2022 → HedenFinanciering: FWO Strategisch Basisonderzoek (SBO)
- Diversiteitsscreening Onderwijs (DISCO): evidence-based, gebruiksvriendelijke en geautomatiseerde feedback voor scholen en gemeenten.Vanaf1 okt 2022 → 30 sep 2023Financiering: BOF - diverse
- emeente Temse en Steunpunt Diversiteit en Leren UGent: Diversiteitsscreening Onderwijs (DISCO)Vanaf1 sep 2022 → 31 aug 2023Financiering: Steden en gemeenten
- HOI - Hoger Onderwijs voor Iedereen: Een intersectionele analyse van in- en uitsluitingsmechanismen in het hoger onderwijsVanaf1 apr 2022 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Stad Gent: organisatie van een zomerschoolVanaf15 mrt 2022 → 31 dec 2022Financiering: Steden en gemeenten
Publicaties
1 - 10 van 51
- A quantitative analysis of the language policy processes in early childhood professionals’ advice on multilingual parenting(2023)
Auteurs: Victoria Van Oss, Wendelien Vantieghem, Esli Struys, Piet Van Avermaet
Pagina's: 312 - 333 - Order in the chaos : nurses’ perceptions of multilingual families in a society marked by a monoglossic ideology(2023)
Auteurs: Victoria Van Oss, Wendelien Vantieghem, Esli Struys
Pagina's: 189 - 200 - Diversity ideologies in Flemish education : explaining variation in teachers' implementation of multiculturalism, assimilation and colourblindness(2023)
Auteurs: Marloes Hagenaars, Charlotte Maene, Peter Stevens, Sara Willems, Wendelien Vantieghem, Fanny D'hondt
Pagina's: 985 - 1006 - Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom?(2023)
Auteurs: Wendelien Vantieghem, Inge Van de Putte, Jente De Coninck
Pagina's: 16 - 20 - DISCO : samen nadenken over inclusief onderwijs : DISCO-inzichten uit de praktijk : een interview met SDL-coach Koen(2023)
Auteurs: Wendelien Vantieghem, Jan De Mets
Pagina's: 7 - 10 - Uncovering teacher educators’ dealing with diversity : practices, opportunities, barriers and tensions(2022)
Auteurs: Benjamin Ponet, Hanne Tack, Wendelien Vantieghem, Rajendra Chetty, Ruben Vanderlinde
Aantal pagina's: 1 - Perceptions and practices of Flemish teacher educators to deal with diversity : a qualitative exploration(2022)
Auteurs: Benjamin Ponet, Hanne Tack, Wendelien Vantieghem, Ruben Vanderlinde
Aantal pagina's: 1 - An empirical validation study of Spolsky's language policy model(2022)
Auteurs: Victoria Van Oss, Piet Van Avermaet, Esli Struys, Wendelien Vantieghem
Pagina's: 77 - 95 - Toward more inclusive education : an empirical test of the universal design for learning conceptual model among preservice teachers(2021)
Auteurs: Júlia Griful-Freixenet, Katrien Struyven, Wendelien Vantieghem
Pagina's: 381 - 395 - Exploring pre-service teachers’ beliefs and practices about two inclusive frameworks : Universal Design for Learning and differentiated instruction(2021)
Auteurs: Júlia Griful-Freixenet, Katrien Struyven, Wendelien Vantieghem