Projecten
Prospectief Interventieonderzoek over de implementatie van de huisartsenwachtpost in Merksem, ZNA Jan Palfijn. Universiteit Antwerpen
Prospectief Interventieonderzoek over de implementatie van de huisartsenwachtpost in Merksem, ZNA Jan Palfijn. Universiteit Antwerpen
Interventieonderzoek: het bevorderen van onderzoekscompetenties bij leerlingen humane wetenschappen KU Leuven
Educatief platform Taal, leren, innoveren: duurzaam delen van evidence-based leermateriaal Universiteit Gent
De onderzoeksgroep Taal, leren, innoveren (TLI) zet reeds jaren doelgericht in op evidence-based interventie-onderzoek in authentieke klascontexten. Er werden reeds tal van leermaterialen en professionaliseringsinitiatieven ontwikkeld en geƫvalueerd. Door het organiseren van jaarlijkse studiedagen en vraaggestuurde nascholingen zetten we reeds in in op het verspreiden van deze kennis en materialen om de pedagogische en didactische ...
Hoe Kunnen Adolescenten Pro-actief Hun Leven in Handen Nemen? De Rol van Behoeftevormgeving in de Psychosociale Aanpassing van Adolescenten Universiteit Gent
De adolescentie kenmerkt zich door zowel een verhoogd risico voor psychopathologie als door kansen voor psychosociale groei. Om de pro-actieve rol van adolescenten in hun ontwikkeling beter te begrijpen, focust dit project op een nieuwe strategie: het actief opzoeken van behoeftebevredigende activiteiten en omgevingen. Longitudinaal, dagboek, en interventie-onderzoek onderzoekt de rol van psychologische 'need-crafting' op de aanpassing van ...
Leren redeneren met historische informatie in het secundair onderwijs. Universiteit Gent
Onderzoekend leren, waarbij leerlingen zelf redeneren met historische informatie, wordt doorgaans voorgesteld als een effectieve instructiemethode voor secundair geschiedenisonderwijs, hoewel er maar weinig onderzoek over bestaat. Dit interventie- onderzoek gaat na wat het effect is van een onderzoekend leren curriculum op (1) historische redeneervaardigheden en motivatie om geschiedenis te leren van leerlingen, en (2) onderwijsopvattingen en ...
Historisch denken over migratiegeschiedenis in geschiedenisonderwijs: onderzoek naar de disciplinaire en burgerschapsimpact en naar opvattingen van Vlaamse leraren KU Leuven
Een multidimensionale evaluatie van de effectiviteit van adaptieve digitale educatieve games KU Leuven
De ontwikkeling van wiskunde en lezen is een belangrijk doel in het basisonderwijs. Vroege numerieke vaardigheden en leesvaardigheden blijken voorspellend te zijn voor de toekomstige schoolprestaties van kinderen en het trainen van deze vaardigheden op jonge leeftijd is belangrijk om te voorkomen dat kinderen later problemen krijgen met wiskunde en lezen. Veel kinderen ondervinden echter nog steeds moeilijkheden bij het verwerven van deze ...
Inzicht in voedingsstatus, waterinname en drankenconsumptie van Europese kleuters Universiteit Gent
Gezien de belangrijke rol van gezonde voeding voor de lichamelijke en mentale ontwikkeling van kinderen moet al op jonge leeftijd gestart worden met het bevorderen van goede voedingsgewoonten. Kleuters halen momenteel de voedingsaanbevelingen niet. Deze studie is een van de weinige die belangrijke determinanten van de voedingsstatus, waterinname en drankenconsumptie bij kleuters systematisch analyseert met behulp van cross-sectioneel en ...