Projecten
Wanneer en hoe dragen (sociale) media bij tot het professioneel keuzeproces van adolescenten? De ontwikkeling van het MAP model als een conceptueel kader om de rol van (sociale) media in professionele keuzes te beschrijven KU Leuven
Dit project onderzoekt de rol van TV-series en sociale media omtrent beroepen bij late adolescenten. Het eerste doel is om adolescenten hun eigen ervaringen te exploreren m.b.t. berichten omtrent beroepen dat ze zien in TV-series en op sociale media en hoe zo een ervaringen kunnen verschillen afhankelijk van het medium. Aan de hand van een kwalitatief onderzoek werden de receptieprocessen, de cultivatie van belangrijke aspecten van beroepen, ...
Explaining adolescents' media use and differential susceptibility to the association between media use and risk behavior: a reinforcement sensitivity perspective. KU Leuven
Over het algemeen bestaat er consensus over de hypothese dat verschillende mensen verschillende media(-inhouden) selecteren en dat blootstelling aan deze inhouden verschillende mensen op een verschillende manier kan beïnvloeden. Doorheen de jaren zijn dan ook heel wat studies uitgevoerd naar de link tussen persoonlijkheid en mediagebruik enerzijds en de rol van persoonlijkheid in het verklaren van media-effecten anderzijds. De meeste van deze ...
Media als de ontbrekende schakel? Een comparatieve studie over de invloed van media op partijsteun. Universiteit Antwerpen
Kwispelt de staart met de hond? Vergelijkende studie nar de invloed van sociale media op traditionele media berichtgeving over politieke gebeurtenissen. Universiteit Antwerpen
(Mis-) Geïnformeerd door Sociale Media Influencers? Voordelen en Risico’s bij het Volgen van Politieke Sociale Media Influencers en de Modererende Rol van Mediageletterdheid KU Leuven
(Mis-)Geïnformeerd door Sociale Media Influencers? Voordelen en Risico’s bij het Volgen van Politieke Sociale Media Influencers en de Modererende Rol van Mediageletterdheid KU Leuven
Sociale media influencers, die aanvankelijk bekend stonden om marketing en reclame, maken steeds vaker gebruik van hun populariteit op platformen als TikTok, Instagram of Snapchat om hun standpunt over politieke en maatschappelijke onderwerpen te delen met een groot netwerk van volgers. Dit toenemende politieke engagement van social media influencers kan in een positief licht worden gezien, omdat het de politieke interesse en participatie kan ...
Kunnen adolescenten de voordelen van sociale media benutten en tegelijkertijd de gevolgen voor slechte slaap beperken? Een theorie-gedreven en persoonsgericht onderzoek naar kwalitatief verschillende drijfveren voor sociaal media gebruik. Universiteit Gent
Het aantal slaapproblemen bij adolescenten is alarmerend hoog en lijkt in de afgelopen decennia te zijn toegenomen. Overmatig sociaal media gebruik wordt hiervoor vaak verweten. Echter, het (weinige) onderzoek dat deze bewering ondersteunt wordt gekenmerkt door conceptuele en methodologische tekortkomingen. Het doel van dit project is dan ook om, uitgaande van een theorie gedreven en persoons-specifieke benadering, de literatuur over ...