< Terug naar vorige pagina

Project

(Mis-) Geïnformeerd door Sociale Media Influencers? Voordelen en Risico’s bij het Volgen van Politieke Sociale Media Influencers en de Modererende Rol van Mediageletterdheid

Sociale media influencers, die aanvankelijk bekend stonden om marketing en reclame, maken steeds vaker gebruik van hun populariteit op platformen als TikTok, Instagram of Snapchat om hun standpunt over politieke en maatschappelijke onderwerpen te delen met een groot netwerk van volgers. Dit toenemende politieke engagement van social media influencers kan in een positief licht worden gezien, omdat het de politieke interesse en participatie kan verhogen bij jongeren, die vaak niet meer worden bereikt door traditionele partijpolitiek en voor wie sociale media een primaire bron van politieke informatie zijn. Sociale media influencers kunnen echter ook hun populariteit en beroemde status misbruiken om volgers intentioneel of niet-intentioneel verkeerd te informeren met twijfelachtig advies, niet-wetenschappelijke claims of complottheorieën. Daarom onderzoekt dit project hoe informatie en misinformatie door social media influencers de houding en gedragsintenties van jongeren beïnvloeden op het gebied van gezondheid en duurzaamheid.
Datum:13 okt 2020  →  Heden
Trefwoorden:Social Media Influencers, Media Literacy, Misinformation
Disciplines:Digitale media, Onderzoek van mediapubliek