< Terug naar vorige pagina

Project

Media als de ontbrekende schakel? Een comparatieve studie over de invloed van media op partijsteun.

Het primaire doel van het project is om de studie van media, politieke communicatie en verkiezingspolitiek te bevorderen en te integreren. Dit door theoretisch inzichten en empirische kennis van hoe de media - door hun dekking en framing van kwesties en politieke partijen - partijondersteuning en verkiezingsconcurrentie beïnvloeden. Het onderzoek zal vijf landen en meerdere decennia beslaan. Het belooft inzichten in de recente ontwikkeling en de huidige reikwijdte van de politieke invloed van de media in West-Europa. Bovendien ligt de focus ook op hoe verschillen tussen partijstelsels, concentratie van uitvoerende macht, structuren van partijconcurrentie, belangengroep systemen en mediasystemen de verkiezingsinvloed van de media beïnvloeden. Tegen de achtergrond van mediatisering en toenemende electorale volatiliteit, onderzoekt het project de mate waarin de media partijsteun bepaald. Ondanks de toenemende wetenschappelijke aandacht voor de relatie tussen media en politiek, blijft deze fundamentele maar cruciale vraag grotendeels onbeantwoord. Het project wil deze tekortkoming aanpakken in een reeks nauw geïntegreerde en baanbrekende studies over hoe de problemen, kaders en actoren die in het nieuws verschijnen de steun van politieke partijen beïnvloeden. Alle studies zullen vergelijkend zijn (Noorwegen, Denemarken, België, Nederland en het VK), waardoor we conclusies kunnen trekken over gemediatiseerde politiek in West-Europa in het algemeen, en over hoe politieke en mediasystemen de invloed van de media op partijconcurrentie beïnvloeden. Relevante studies omvatten, maar zijn niet beperkt tot, de volgende voorbeelden: Ten eerste zal het project kijken of, en hoe, de problemen waar de media aandacht aan schenken invloed hebben op partijondersteuning via de mechanismen van priming en ownership. Ondanks het feit dat issue-voting toeneemt en de media de dominante bron van politieke informatie voor het publiek zijn, wordt de rol van de media bij issue-voting nog steeds grotendeels aangenomen. Ten tweede zullen we onderzoeken of, en hoe, de optredens van partijen in de media hun publieke steun beïnvloeden. Het is een bijna universele eigenschap van de moderne democratische politiek dat bekende politici meer berichtgeving krijgen. We onderzoeken of deze incumbency bonus een negatief effect heeft op de ondersteuning, en zo bijdragen aan de verklaring van de vastgestelde kosten van uitspraakbevinding in verkiezingsonderzoek. Ten derde willen we onderzoeken of, en hoe, de nieuwsframering van de beleidsprestaties van partijen en de beelden op niet-beleidsvalentie-dimensies (competentie, integriteit en eenheid) de partijconcurrentie en partijondersteuning beïnvloeden. Een dergelijke studie promoot dus expliciet de rol van de media in de groeiende studie van valentiepolitiek. De twee belangrijkste gegevensbronnen in het project hebben betrekking op nieuwsinhoud (de problemen, actoren en frames die in nieuwsmedia verschijnen) en de publieke opinie (verkiezingsonderzoeken en opiniepeilingen met betrekking tot stemintentie / stemming). In termen van analyses zullen de studies de kwantitatieve gegevens toepassen in een breed scala aan statistische modellen.
Datum:1 aug 2016 →  31 jul 2020
Trefwoorden:MEDIASTUDIES
Disciplines:Internationale en vergelijkende politiek, Nationale politiek, Politiek gedrag, Politieke organisaties en instellingen, Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Politieke communicatie, Stemgedrag, Partijpolitiek
Project type:Samenwerkingsproject