Organisatie
Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE)
Research Unit
De onderzoekseenheid School- en Adolescent Development focust op de ontwikkeling aan de studie van de kinderen en adolescenten binnen scholen en andere sociale contexten.
Huidige onderzoekers
1 - 10 of 81 results
- Patricia Bijttebier (Verantwoordelijke)
- Judith Appel (Lid)
- Christine Baert (Lid)
- Margot Bastin (Lid)
- Patricia Bijttebier (Lid)
- Kathleen Bodvin (Lid)
- Liedewij Borremans (Lid)
- Goele Bossaert (Lid)
- Anne Sophie Bröhl (Lid)
- Hilde Colpin (Lid)
Projecten
1 - 10 of 105 results
- “Voltooid leven” – Een zaak van existentiële angst? Het ontwikkelen van een grondig begrip vanuit een existentieel-psychologisch perspectief.Vanaf1 nov 2020 → HedenFinanciering: FWO mandaten
- Investeren in cognitief talent: De rol van interacties met leerkrachten en peers in de ontwikkeling van academische betrokkenheidVanaf1 okt 2020 → 31 dec 2020Financiering: BOF - projecten
- Wanneer somatische symptomen en het aannemen van de ziekterol je identiteit vormgeven: identiteitsconstructie, somatische symptomen en ziektegedragingen en cognities (lDEaSS-project)Vanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- De dwalende en reflecterende ouderengeest: het verband tussen spontane en doelbewuste mentale processen en de ervaring van betekenis op hoge leeftijdVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- Ik vind je leuk zoals je bent: de rol van ouders, leerkrachten, en leeftijdsgenoten voor de psychosociale ontwikkeling van vroege adolescentenVanaf1 okt 2020 → HedenFinanciering: BOF - postdoctorale mandaten
- De inconsistente relatie tussen het mediagebruik van adolescenten en hun mentaal welzijn: ontwikkeling van een gelaagde moderatorenstructuur in media-effectonderzoek.Vanaf9 jun 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Wanneer somatische symptomen en het opnemen van de ziekterol je identiteit bepalen.Vanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject
- Kunnen leerkrachten pesten op school en de gevolgen voor de mentale gezondheid verminderen? Gerandomiseerde gecontroleerde studie met een interventie ter bevordering van positive leerkrachtleerling interactiesVanaf1 jan 2020 → HedenFinanciering: FWO Rode Neuzen Dag
- Exploratie Colombus.Vanaf1 jan 2020 → 31 dec 2020Financiering: Departement Onderwijs
- Opvoedingsschema's: Een Experimentele AanpakVanaf1 okt 2019 → 30 sep 2020Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 of 987 results
- Are motivational benefits of adequately challenging schoolwork related to students’ need for cognition, cognitive ability, or both?(2021)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Franzis Preckel, Pieter Verachtert, Maarten Vansteenkiste, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 5 - Teachers-in-training perceptions of gifted children’s characteristics and teacher-child interactions: An experimental study(2021)
Auteurs: Tessa Weyns, Franzis Preckel, Karine Verschueren
Pagina's: 1 - 9 - Large scale measurements to support students in their transition to higher education: The importance of including a non-cognitive perspective(2020)
Auteurs: Lien Demulder, Marlies Lacante, Vincent Donche, Edith Braun, Rachelle Esterhazy, Robert Kordts-Freudinger
Pagina's: 11 - 20 - Unraveling the tales of our lives: Does coherence matter and for what?(2020)
Auteurs: Elien Vanderveren, Dirk Hermans, Patricia Bijttebier
- Perceived Teacher Responses to Bullying Influence Students' Social Cognitions(2020)
Auteurs: Karlien Demol, Karine Verschueren, Christina Salmivalli, Hilde Colpin
Aantal pagina's: 13 - Comorbidity Between Non-suicidal Self-Injury Disorder and Borderline Personality Disorder in Adolescents: A Graphical Network Approach(2020)
Auteurs: Tinne Buelens, Giulio Costantini, Koen Luyckx, Laurence Claes
Pagina's: 1 - 12 - Inside out: The role of teachers’ mental representations in relationships with individual students(2020)
Auteurs: Anne-Katrien Koenen, Jantine L. Spilt, Geert Kelchtermans
- Terug naar de toekomst? Een comeback van opvattingen over 'goed' interventieonderzoek(2020)
Auteurs: Geertjan Overbeek, Hilde Colpin
Pagina's: 393 - 394Aantal pagina's: 2 - A person-centered perspective on the role of peer support and extreme peer orientation in youth with type 1 diabetes: A longitudinal study(2020)
Auteurs: Koen Raymaekers, Sofie Prikken, Leen Oris, Janne Vanhalst, Philip Moons, Eva Goossens, Ilse Weets, Koen Luyckx
Pagina's: 893 - 903Aantal pagina's: 11 - Cognitieve begaafdheid is geen risicofactor voor probleemgedrag: bevindingen van de TALENT-studie(2020)
Auteurs: Jeroen Lavrijsen, Karine Verschueren
Pagina's: 33 - 39