< Terug naar vorige pagina

Project

Wanneer en hoe dragen (sociale) media bij tot het professioneel keuzeproces van adolescenten? De ontwikkeling van het MAP model als een conceptueel kader om de rol van (sociale) media in professionele keuzes te beschrijven

Dit project onderzoekt de rol van TV-series en sociale media omtrent beroepen bij late adolescenten. Het eerste doel is om adolescenten hun eigen ervaringen te exploreren m.b.t. berichten omtrent beroepen dat ze zien in TV-series en op sociale media en hoe zo een ervaringen kunnen verschillen afhankelijk van het medium. Aan de hand van een kwalitatief onderzoek werden de receptieprocessen, de cultivatie van belangrijke aspecten van beroepen, en percepties over het realisme van zo een afbeeldingen geëxploreerd. Het tweede doel was om te onderzoeken hoe jobs voorgesteld worden in populaire TV-series en op sociale media aan de hand van inhoudsanalyses. Deze inhoudsanalyses focussen op de afbeeldingen van "work values" (i.e., belangrijke job aspecten die personen belangrijk vinden in hun job, bv. geld verdienen, leuke en interessante dingen kunnen doen) en hoe zo een afbeeldingen van work values gelinkt zijn aan bepaalde types van personen (oa. geslacht, etniciteit). Het derde doel was om na te gaan hoe afbeeldingen over beroepen in TV-series en op sociale media een effect hebben op late adolescenten aan de hand van een longitudinale studie. Hierin wordt er niet enkel aandacht gegeven aan de effecten van work value afbeeldingen op adolescenten, maar ook aan de effecten van counter stereotypical afbeeldingen van jobs (bv. vrouwen in STEM-beroepen). 

Datum:1 okt 2018 →  31 okt 2023
Trefwoorden:media effects, media psychology, wishful identification with media characters, late adolescence, professional choices
Disciplines:Media- en communicatietheorie
Project type:PhD project