Projecten
Eigentijdse kwestie: het veranderende statuur van het heden in het geschiedenisonderwijs in Belgiƫ, Frankrijk, Groot-Brittanniƫ en Nederland sinds 1945. KU Leuven
Historisch denken over migratiegeschiedenis in geschiedenisonderwijs: onderzoek naar de disciplinaire en burgerschapsimpact en naar opvattingen van Vlaamse leraren KU Leuven
Burgerschapseducatie in tijden van Vlaamse onderwijsvernieuwing en globale onzekerheid: theorie en onderwijspraktijk - Historische empathie als pedagogisch-didactisch middel bij controversiƫle en historisch sensitieve lesonderwerpen. Universiteit Gent
Leren redeneren met historische informatie in het secundair onderwijs. Universiteit Gent
Onderzoekend leren, waarbij leerlingen zelf redeneren met historische informatie, wordt doorgaans voorgesteld als een effectieve instructiemethode voor secundair geschiedenisonderwijs, hoewel er maar weinig onderzoek over bestaat. Dit interventie- onderzoek gaat na wat het effect is van een onderzoekend leren curriculum op (1) historische redeneervaardigheden en motivatie om geschiedenis te leren van leerlingen, en (2) onderwijsopvattingen en ...
Imperialisme in Britse, Zuid-Afrikaanse en Nieuw-Zeelandse leerboeken geschiedenis: representaties van 19e-eeuwse conflicten tijdens de dekoloniale periode (1947-1997) KU Leuven
Dit onderzoek richt zich op hoe het imperium werd gerepresenteerd in het geschiedenisonderwijs na de Tweede Wereldoorlog. Er is een gebrek aan literatuur die de intra-imperiale verbanden onderzoekt tussen het onderwijssysteem in de metropool en de onderwijssystemen van de oud-dominions, die een cruciale rol hebben gespeeld in de vorming van witte, niet-witte en inheemse percepties van het imperium. Dit doctoraat zal een vergelijkend en ...
Controversie.Opstandige vertogen en stedelijke politiek in de middeleeuwse Lage Landen KU Leuven
CLIL Geeschiedenis in Vlaamse scholen KU Leuven
Dit onderzoek gaat na welke factoren het leersucces binnen CLIL-geschiedenis bepalen van leerlingen uit het Vlaamse secundair onderwijs. Succes wordt omschreven in termen van het bereiken van de leerplandoelen en eindtermen voor het vak geschiedenis, maar dus binnen de context van niet-Nederlandstalig onderwijs.
Specifieke onderzoeksvragen zijn:
- Biedt een CLIL-cursus evenveel kansen om de leesvaardigheid van leerlingen te ...