Projecten
De onderwijspraktijk ge(re)construeerd: Relaties, tijd en ruimte KU Leuven
Dit onderzoeksprogramma ambieert onderwijspraktijken te conceptualiseren en te analyseren als relationele verworvenheden in specifieke socio-structurele contexten. Anders dan het traditionele denken over succes (of falen) in het onderwijs als het resultaat van (een gebrek aan) competenties van de individuele leraar, richt dit onderzoek zich op de relaties die zich ontwikkelen tussen onderwijsactoren (studenten, leraren, collega’s, etc.) in ...
De professionaliteit van lerarenopleiders in relatie tot mentoren en student-leraren KU Leuven
Dit doctoraatsproject focust op de specifieke professionaliteit van lerarenopleiders. Het haakt daarmee in op de groeiende (inter)nationale aandacht voor deze beroepsgroep op het niveau van het beleid, het onderzoek en de praktijk (zie o.a. Europese Commissie, 2013). De keuze om lerarenopleiders centraal te plaatsen in dit project illustreert meteen het centrale uitgangspunt: het opleiden van leraren vraagt professionaliteit - kennis, ...
De competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit: Een Zuid-Afrikaans en Vlaams onderzoek Universiteit Gent
Dit FWO-NRF project is gericht op het verwerven van theoretisch en empirisch inzicht in de competenties van lerarenopleiders in het omgaan met diversiteit. Met het oog op deze algemene doelstelling, combineert dit project eerst twee theoretisch complementaire perspectieven tot een geïntegreerd conceptueel kader: (1) het theoretisch kader rond leraarcompetenties van Blömeke en collega’s en (2) Bourdieu’s sociologische theorie rond habitus, ...
De professionaliteit van lerarenopleiders. Een narratief-biografische analyse. KU Leuven
Anatomie, wetenschappelijk gezag en het gevisualiseerde lichaam in geneeskunde en cultuur (België, 1780-1930). KU Leuven
Triadisch mentorschap als discursieve praktijk: Complexiteiten, mogelijkheden, en perspectieven KU Leuven
Mentoring is een vaak voorkomende praktijk in de lerarenopleiding. Desondanks blijft onderzoek eenzijdig gericht op de technische dimensie van mentoring (‘aan welke vaardigheden moet je voldoen om een ‘goede’ mentor te zijn?’). Daardoor blijft de complexiteit die eigen is aan het opleiden van leraren onderbelicht. Deze complexiteit komt voort uit de interacties tussen drie actoren (mentoren, student-leraren, lerarenopleiders), op het snijpunt ...
De neurale mechanismen achter perceptuele organisatie. KU Leuven
Abstractie in categorierepresentaties KU Leuven
In het dagelijks leven classificeren mensen voortdurend objecten, personen en situaties in categorieën, om de wereld meer begrijpelijk en voorspelbaar te maken. Hoewel de meeste onderzoekers het erover eens zijn dat een item gecategoriseerd wordt op basis van zijn gelijkenis met de representatie van een categorie, zijn ze het niet eens over de exacte aard van die representatie. Sommigen geloven dat een categorie wordt vertegenwoordigd door ...
Digitale trainersnetwerken: Bevordering van digitale samenwerking tussen docenten, trainers, instructeurs en coaches bij Defensie KU Leuven
Dit project onderzoekt hoe defensie zich kan ontwikkelen tot een lerende organisatie, waarin specifiek pedagogische samenwerking en kennisuitwisseling binnen en over formele teamgrenzen wordt gefaciliteerd. De belangrijkste onderzoeksvraag is hoe 'digitale trainersnetwerken' kunnen worden ontwikkeld die trainers uit de hele organisatie met elkaar verbinden in een netwerk dat pedagogische kennisuitwisseling ondersteunt. Dit moet resulteren in ...