Projecten
Teacher leadership in (inter)actie: Empirische studies in basis- en secundaire scholen. KU Leuven
Geleidelijk aan zien we verschuivingen optreden in de organisatorische structuur van scholen, onder meer met de introductie van het fenomeen āteacher leadershipā (TL). Vandaag de dag kunnen we leiderschap in scholen niet langer herleiden tot de individuele acties van de schoolleider. Sommige leraren zijn immers formeel aangesteld om klasoverstijgende verantwoordelijkheden op te nemen met de bedoeling om andere leerkrachten te begeleiden tot ...
Digitaal leiderschap in het onderwijs in een nieuw tijdperk Vrije Universiteit Brussel
Sabbatperiode Annie Hondeghem KU Leuven
De coronacrisis heeft belangrijke gevolgen gehad voor de organisatie en werking van het openbaar bestuur. Het is belangrijk om deze ontwikkelingen op de voet te volgen en mee te nemen in een vernieuwing van de discipline bestuurskunde. Dit zal de vernieuwing van het vak bestuurskunde waarvan ik de titularis ben voeden (zie hieronder). Mijn onderzoeksfocus heeft zich tijdens mijn loopbaan vooral gericht op HRM en leiderschap in het openbaar ...
Leiderschap en management in scholengemeenschappen van het Vlaamse secundair onderwijs. KU Leuven
In deel1 rapporteren we over een systematische literatuurstudie naar schoolleiderschap. In hoofdstuk 1 ...
COLIBRU: Collectief onderzoekend schoolleiderschap in en rond Brussel Vrije Universiteit Brussel
Leiderschap en leiderschapsontwikkeling in het Vlaams secundair onderwijs. Collaboratieve en reflectieve leervormen als medium voor het professioneel leren en welzijn van schoolleiders. KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek vertrok, in het inleidende eerste hoofdstuk, vanuit de vaststelling dat Vlaamse secundaire schoolleiders frequent de pers halen omwille van (te) grote werkdruk, stress en een sterk verminderd professioneel welbevinden. Gecombineerd vertalen deze factoren zich vaak in burn-out en zelfs vroegtijdige uitstroom. Schooldirecteurs werken dan ook in een bijzonder veeleisende omgeving en in erg uitdagende tijden en snel ...
E-maturiteit: Evaluatie van een model voor ICT-implementatie in lagere scholen in Ecuador Universiteit Gent
Dit project focust op de volgende onderzoeksvraag: Evaluatie van een model dat de interne en externe factoren beschrijft en verklaart voor ICT implementatie in Ecuadoriaanse lagere scholen. Het model is gebaseerd op recente conceptualisaties van e-maturiteit. Het geĆntegreerd ICT gebruik is de afhankelijke variabele in de studie. Een variatei aan onafhankelijke en mediĆ«rende variabeles spelen een rol op multipele niveaus (1) leerlingniveau ...
One-Stop-Shop Open toegang tot fotonica-innovatie Ondersteuning voor een digitaal Europa Universiteit Gent
Fotonica is een brede technologie die een grote diversiteit aan toepassingen in uiteenlopende sectoren mogelijk maakt. Het door de EU gefinancierde PhotonHub Europe-project zal een enkele pan-EU Photonics Innovation Hub opzetten als een one-stop-shop-oplossing die baanbrekende fotonica-technologieƫn, faciliteiten, expertise en ervaring van 53 Europese partners integreert. De hub zal ervoor zorgen dat alle belanghebbenden toegang hebben tot ...
Gedeeld Leiderschap - De Sleutel voor Optimaal Teamfunctioneren? KU Leuven
Leiderschap, en dan voornamelijk effectief leiderschap, is een bron van inspiratie geweest voor de oudste literatuurwerken (bv. De Odyssee) tot hedendaagse auteurs (bv. John C. Maxwell, Simon Sinek en BrenƩ Brown). De eeuwenoude fascinatie voor het perfecte leiderschapsmodel toont overeenkomsten met de zoektocht voor de Heilige Graal. Net zoals de verhalen rond deze legendarische zoektocht tot de verbeelding spraken, inspireerde de ...