Projecten
Experimenteel en numeriek onderzoek van CO2-verdunde oxy-fuelbranders op aardgas met waterstofverrijking vanuit een koolstofvrij gasnet KU Leuven
Een manier om overtollige duurzame energie op te slaan is “groene” waterstof met elektrolysers op te wekken en de waterstof vervolgens te injecteren in het bestaande aardgasnetwerk (NG). Echter, de injectie van waterstof bevordert de vorming van stikstofoxiden (NOx) op conventionele branders. Dit ongewenste effect kan geheel vermeden worden door gebruik te maken van zuivere zuurstof in plaats van lucht als oxidatiemiddel, door het inzetten ...
Het in kaart brengen van de operationele en de infrastructurele emissies van de binnenvaart in Vlaanderen. Vrije Universiteit Brussel
Valorisatie van CO2/O2-stromen uit een nieuwe reactor met behulp van autogeenverbranding KU Leuven
Een experimenteel en numeriek onderzoek naar CO2-verdunde oxy-fuel verbranding in een zuigermotor met mengsels van aardgas en waterstof KU Leuven
De introductie van hernieuwbare waterstof in de gastoevoer zou verschillende effecten hebben op conventionele aardgas verbrandingsmotoren, waaronder een verhoging van de vlamsnelheid, een stijging van de vlamtemperatuur en de bevordering van de vorming van stikstofoxiden (NOx). Dit laatste ongewenste effect kan volledig worden vermeden met geavanceerde technologieën voor eindgebruik, zoals oxy-fuel verbrandingsmotoren. Deze ...
Clean Engine: Innovatieve katalyse voor een verminderde uitstoot van verbrandingsmotoren KU Leuven
Dit project heeft tot doel om via inventieve katalyse in de verbrandingsmotor zowel het brandstofverbruik, en dus CO2 emissie, te reduceren alsook de uitstoot van schadelijke stoffen uit de verbranding (CO, NOx, roet) te verlagen.
Walvisboten in het bos: Subalterne transporttechnologieën op de binnenwateren van Congo KU Leuven
Congo’s wooden baleinières (Fr. whaleboats) are locally developed and crafted socio-technical assemblages that account for up to 50% of all transportation of goods and people on the waterways of the Congo Basin. Despite the vital role of these subaltern technologies of transportation for the livelihoods of millions, the socio-technical complexities responsible for their success have never been studied. Rooted in older boat building traditions ...
Een grotere penetratie van hernieuwbare energiebronnen met variabele output in de energiemix zal de netstabiliteit verbeteren KU Leuven
1. Achtergrond 1.1. De behoefte en middelen voor stabilisatie van het elektriciteitsnet De voortgaande transitie in elektriciteit (energie) productie en gebruik zorgt voor een hoge druk op de bestaande elektriciteitsnetten. Niet alleen is er een verschuiving van een gecentraliseerde productie in grootschalige energiecentrales (zoals door fossiele brandstoffen aangedreven en kerncentrales) naar gedecentraliseerde productie, maar ook het ...
Geluid en trillingen in eco-efficiënte aandrijflijnen KU Leuven
With increasing regulatory pressures to reduce emissions, road transport has to play its part. Over the next 30 years, as we shift towards EVs, downsized IC engines and hybrids with eco-powertrains will be central to the automotive sector. ECO DRIVE will develop new technologies for the testing and simulation of eco-powertrains, addressing the complex challenges related to combustion noise, the irritating sound from electric motors, ...