< Terug naar vorige pagina

Project

Het in kaart brengen van de operationele en de infrastructurele emissies van de binnenvaart in Vlaanderen. (VLL62)

Deze studie focust op de analyse van één welbepaald gebied van externaliteiten, namelijk emissies, voor één welbepaalde modus, namelijk binnenvaart, waarbij emissies van CO2, CO, NOx, SO2, VOS (volatile organic substances) en PM (particulate matter of fijnstof) in de analyse werden opgenomen. Hierbij werd niet enkel gekeken naar de emissies die gepaard gaan met de operationele activiteiten van binnenvaart, meer bepaald het vervoer van goederen over de binnenwateren per schip, maar tevens naar de emissies die gekoppeld zijn aan de vereiste vervoersinfrastructuur van binnenvaart. Hierbij denken we hoofdzakelijk aan emissies die ontstaan tijdens het bouwen en slopen van waterwegeninfrastructuur en binnenvaartschepen. Vooral deze infrastructurele emissies worden doorgaans niet meegenomen bij het vergelijken van de carbon footprint van verschillende modi, maar zijn vanuit een levenscyclusperspectief niet verwaarloosbaar. In het operationele luik werd tevens aandacht geschonken aan de emissies die ontstaan tijdens de zogenaamde op- en neerwaartse processen. Meer bepaald de zogenaamde pre-combustion processen, die ontstaan tijdens ontginning, raffinage en transport van brandstoffen gebruikt om scheepsmotoren aan te drijven, werden in de analyse opgenomen om een zo volledig mogelijk beeld van de totale emissies te kunnen verkrijgen.
Datum:19 jan 2011 →  31 jul 2011
Trefwoorden:Intermodal transport, Transport and logistics, Environmental assessment of vehicle technologies, Renewable energy and Biofuels, Sustainable mobility, hybrid and fuel cell vehicle technolog, Traffic safety, Electric
Disciplines:(Bio)chemische ingenieurswetenschappen, Mechanische en productie ingenieurswetenschappen, Elektrotechniek en elektronica, Burgerlijke ingenieurswetenschappen en bouwkunde, Economie en bedrijfskunde, Materiaaltechnologie