< Terug naar vorige pagina

Project

Experimenteel en numeriek onderzoek van CO2-verdunde oxy-fuelbranders op aardgas met waterstofverrijking vanuit een koolstofvrij gasnet

Een manier om overtollige duurzame energie op te slaan is “groene” waterstof met elektrolysers op te wekken en de waterstof vervolgens te injecteren in het bestaande aardgasnetwerk (NG). Echter, de injectie van waterstof bevordert de vorming van stikstofoxiden (NOx) op conventionele branders. Dit ongewenste effect kan geheel vermeden worden door gebruik te maken van zuivere zuurstof in plaats van lucht als oxidatiemiddel, door het inzetten van oxy-fuelbranders. Bovendien produceren deze branders CO2-rijke uitlaatgassen die beter geschikt zijn voor CO2-captatie en -sequestratie dan conventionele branders. Daartegenover staat een verminderde vlamstabiliteit bij oxy-fuelbranders. Vandaag de dag is het haalbare volumetrische waterstofgehalte voor oxy-fuelverbranding met waterstofverrijkte NG en CO2-verdunning niet precies vastgesteld, noch is bekend welke hoeveelheid waterstof kan worden ontvangen door een gasnetwerk met P2G-capaciteiten. Dit doctoraat zal waterstofverrijkte, oxy-NG-verbranding experimenteel onderzoeken met behulp van een bestaande wervelbrander in de TME-laboratoriumfaciliteiten van de KULeuven. Daarnaast zal een numerieke modellering van een gasnetwerk met P2G-capaciteit worden uitgevoerd om de reeks toepasbare NG/H2-mengsels te beoordelen die potentieel beschikbaar zijn voor een netwerk met flexibele CO2-verdunde oxy-fuelbranders.

Datum:22 sep 2021 →  Heden
Trefwoorden:oxy-combustion, hydrogen-enriched natural gas
Disciplines:Automobiel verbrandings- en brandstoftechniek, Energieconversie, Energieopslag, Thermische energie
Project type:PhD project