Projecten
Gedragsverandering gebaseerd op de zelfcategorisatietheorie: promotie van fysieke activiteit bij sedentaire senioren (interventiestudie bij 60-plussers naar de intrinsieke en sociale determinanten van fysieke activiteit en gezondheidsgerelateerd gedrag). KU Leuven
Leesmotivatie en studerend lezen in het secundair onderwijs: Een studie naar de onderlinge verbanden, de relatie met leraargedrag en de bevorderende effecten van noodondersteunend onderwijs. Universiteit Gent
Dit onderzoeksvoorstel sluit aan bij de cognitieve en motivationele component van zelfregulerend leren en de intersectie tussen beide. We bestuderen de interrelatie tussen de leesmotivatie en het studerend lezen van leerlingen in het secundair onderwijs en de impact van professionalisering op (a) het leraargedrag, (b) de leesmotivatie en (c) het studerend lezen van leerlingen. Modererende effecten van leerlingkenmerken worden onderzocht.
Ontwikkelen en evalueren van een online op-maat tool voor het optimaliseren van de motiverende stijl van leerkrachten lichamelijke opvoeding. Universiteit Gent
Regelmatig en voldoende sporten en bewegen heeft verschillende fysieke en mentale voordelen voor jongeren. Toch voldoen velen niet aan de gezondheidsgerelateerde richtlijnen voor fysieke activiteit. De leerkracht lichamelijke opvoeding en meer bepaald zijn (de)motiverende lesgeefstijl spelen een cruciale rol in het motiveren van leerlingen om actief te zijn op school en daarbuiten. Daarom heeft dit project als doel een online tool te ...
Drie op motivatie gebaseerde interventies om fysieke activiteit te verbeteren in risicopopulaties. Effecten en haalbaarheid KU Leuven
In de vergrijzende samenleving worden de mogelijke voordelen van fysieke activiteit [FA] met betrekking tot onafhankelijkheid en verschillende aspecten van gezondheid vaak beklemtoond. Recent onderzoek wijst bovendien op de sterke associatie tussen gezond ouder worden eneen fysiek actieve levensstijl, ook wanneer deze pas op latere leeftijdwordt aangenomen (Hamer, Lavoie, & Bacon, 2013). Binnen de ...
Het schoonheidsideaal vanuit de Zelf-Determinatie Theorie: het wat en waarom van lichaamsontevredenheid Universiteit Gent
Vanuit het sociocultureel model wordt gesteld dat adoptie van het schoonheidsideaal ertoe leidt dat meisjes kwetsbaar zijn voor socioculturele druk. Vanuit de zelfdeterminatietheorie gaan we na of vooral de druk, het doel of beide verantwoordelijk zijn voor de negatieve gevolgen van deze adoptie in een cross-sectionele, longitudinale en experimentele studie bij jongeren tussen 12 en 16 jaar.
Voorschrijfgedrag, consumptie en het gebruik en afvalbeheer van antibiotica/biociden in België bij dierenartsen voor gezelschapsdieren en nutsdieren, inclusief een piloot studie rond een interventie voor optimaliseren van het voorschrijfgedrag van dierena Universiteit Gent
Antimicrobiële resistentie (AMR) vormt een wereldwijde bedreiging voor de volksgezondheid. België blijft nog steeds één van de koplopers in Europa wat betreft het gebruik van antibiotica, en het gebruik van breed-spectrum antibiotica. Vermindering en optimalisering van het voorschrijven van antibiotica is urgenter dan ooit. Deze vermindering en optimalisering betreft alle sectoren waarin antibiotica en biociden worden gebruikt en ...
De impact van de hoeveelheid en aard van telewerk op werknemers en teams: Een verklaring vanuit zelf-determinatie theorie KU Leuven
Onderzoek naar telethuiswerk resulteert in uiteenlopende bevindingen. Om deze te verklaren, bestudeert dit project telethuiswerk meer diepgaand en fijnmazig in de context waarin het plaats vindt. Meer specifiek wil dit project wil inzicht geven in de implicaties van de hoeveelheid en de verschillende vormen van telethuiswerk die gangbaar zijn (WAT?), door te bestuderen via welke processen (WAAROM?) en in welke omstandigheden (WANNEER?) het ...
Opstart monitoring van het draagvlak inzake de klimaattransitie bij de Vlaamse bevolking. Universiteit Antwerpen
De motiverende stijl van leerkrachten lichamelijke opvoeding optimaliseren via een online op-maat-tool: welke effecten heeft dit op de motivatie en activiteitsgraad bij jongeren en het welzijn van leerkrachten? Universiteit Gent
Regelmatig bewegen heeft verschillende fysieke en mentale voordelen voor jongeren. Toch zijn velen onvoldoende fysiek actief. De leerkracht lichamelijke opvoeding (LO) en meer bepaald zijn motiverende stijl speelt een cruciale rol in het motiveren van jongeren om actief te zijn. Zelfdeterminatietheorie-gebaseerde interventies die leekrachten ondersteunen in het motiverend lesgeven zijn dus noodzakelijk. We zien echter dat deze vaak bestaan ...