Projecten
Atoom laag depositie van enkel- en meervoudig gelaagde transitie metaaldichalcogenides voor toekomstige generatie logic toepassingen. KU Leuven
Groep-VI transitiemetaaldichalcogenides (MX2), zoals wolfraamdisulfide (WS2), vertegenwoordigen een opkomende groep van twee-dimensionale (2D) halfgeleiders. Ze bezitten complementaire eigenschappen ten opzichte van silicium, het conventionele kanaalmateriaal in nano-elektronische transistoren. Het bekomen van de beoogde functionaliteit vereist atomaire controle over het aantal monolagen en over hun structuur en morfologie. ...
Naar een geünificeerd model van rationele overtuiging. KU Leuven
I-PREDICT: Innovatief fysiologie-gedreven farmacokinetisch model om gedrag van geneesmiddelen te voorspellen bij neonaten die koeling-therapie ondergaan KU Leuven
Farmacokinetiek (PK) bij pasgeborenen wordt beïnvloed door meerdere factoren die al dan niet maturatie-gebonden zijn. Onze uitgangshypothese is dat koeling, een standaardtherapie voor pasgeborenen met asfyxie en hypoxische-ischemische encefalopathie, een relevante beïnvloedende factor is van de PK. Het doel van dit project is de ontwikkeling van een fysiologie-gebaseerd farmacokinetisch (PBPK) concept, om de impact van koeling op PK bij ...
Ontwikkelingstrajecten van niet-suïcidale zelfverwonding (syndroom) doorheen de adolescentie en opkomende volwassenheid: Een integratief model van persoonlijkheid en identiteit in bevolkings- en klinische steekproeven. KU Leuven
In het huidige project breiden we de bestaande kennis uit over de ontwikkeling van NSSI en de relatie tussen NSSI en identiteitsvorming tijdens de adolescentie en opkomende volwassenheid in gemeenschaps- en klinische monsters (d.w.z. eetstoornissen). Een integratief model wordt doorgestuurd waarin de gecombineerde impact van kernpersoonlijkheidskenmerken en identiteitsvorming op de opkomst en ontwikkeling van NSSI zal worden onderzocht.
Naar een cross- of multimodaal multiple-deficit model van ontwikkelingsdyslexie. Visueel en auditief temporele verwerking in relatie met aandacht en ruisonderdrukking bij personen met specifieke leesstoornissen. KU Leuven
Dyslexie is één van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen, vastgesteld bij 5-7% van de lagereschoolkinderen. Hoewel dyslexie recent intensief bestudeerd werd en er overeenstemming over is dat het om een ontwikkelingsstoornis gaat met erfelijke basis, is er nog geen wetenschappelijke consensus over de onderliggende cognitieve en biologische oorzaken van deze aandoening. Er is momenteel geen factor bekend die alle gedragssymptomen bij ...
Neurovasculaire defecten geïnduceerd door oligemie en hun relatie met de aanvang en ontwikkeling van neurodegeneratie: in vivo evaluatie van de neurovasculaire response capaciteit en metabolisme in een Alzheimer muis model. KU Leuven
De ziekte van Alzheimer (AD) is de meest voorkomende vorm van dementie, en de vaakst voorkomende neurodegeneratieve aandoening. Een leeftijdsgebonden accumulatie van dysfunctioneel amyloid en tau zorgt voor een geleidelijke aftakeling van de zenuwcellen in de hersenen. In de latere stadia van de ziekte worden vele andere cognitieve functies aangetast, en patiënten sterven meestal 4-10 jaar na de diagnose. Aangezien de belangrijkste ...
Een 'Fuzzy Cognitive Maps' gebaseerd model voor individuele reisgedrag. Universiteit Hasselt
Daphnia: van een ecologisch naar een biomedisch microbioom model in de context van hypoxie KU Leuven
In en op het oppervlak van een gastheer leven microbiota zoals bacteriën. Deze microbiële gemeenschap wordt het microbioom genoemd en heeft een invloed op de gastheer fysiologie en gezondheid. Zo kan het in verband worden gebracht met ziektebeelden zoals darmaandoeningen en toleranties van de gastheer voor milieustressoren. Helaas is het onderzoek naar causale bijdragen van het gastheer-geassocieerde microbioom aan ziektebeelden of aan stress ...
Standard, Interactieve en Lifted Model Expansions met FO(.) KU Leuven
Veel praktische problemen kunnen begrepen worden als het zoeken naar een stand van zaken die een bestaande toestand, de ``omgeving'' genaamd, uitbreidt en daarbij voldoet aan bepaalde voorwaarden. De uitgebreide toestand beschrijft de oplossing van het probleem. Binnen kennisrepresentatie (KR) is er voor dergelijke problemen een methodologie die bestaat uit drie stappen: (i) Kies een logisch vocabularium voor de voorstelling van relevante ...