Projecten
Pilootproject ter versterking van de lerarenopleidingen, in nauwe relatie met actoren die instaan voor het verdere professionele continuĆ¼m van de leraar. Universiteit Antwerpen
Doelgerichte educatieve instrumenten in interactie met leerlingen en leraar KU Leuven
Onderwijs staat onder druk. Het urgente lerarentekort, de groeiende leerlingendiversiteit, het sluipende kwaliteitsverlies en de schoolse uitval vormen dagelijkse uitdagingen voor school en samenleving. Eenduidige oplossingen zijn er niet, maar het versterken en beter inzetten van (technologische) onderwijsinstrumenten biedt alvast een uitweg: leraren kunnen ondersteund worden door EdTech bedrijven; digitale platformen faciliteren ...
De rol van de leraar binnen gedigitaliseerd onderwijs voor complex leren. KU Leuven
De leraar of het team? Naar een integratief begrip van individueel werk en samenwerking KU Leuven
Leraren zullen (in toenemende mate) (moeten) samenwerken om met de uitdagingen en eisen in het huidige onderwijslandschap om te gaan. Hoewel de evolutie naar een op teams gebaseerde organisatie al lang een gevestigde waarde is in een variĆ«teit aan organisaties, resulteerde de push naar samenwerking in uitdagingen en spanningen in de traditioneel geĆÆndividualiseerde context van leraren. Het doel van dit doctoraat is om deze ...
De stuurkracht van de leraar in (inter)actie: de discursieve gesitueerdheid van mogelijkheden KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek wenst inzichtelijk te maken hoe mogelijkheden tot stuurkracht voor de leraar geconstrueerd worden in discursieve (inter)acties. Vertrekkende vanuit een discursief perspectief, zullen hiervoor theoretische-conceptuele tools vanuit de positioneringstheorie (PT) en de kaderanalyse (KA) geĆÆntegreerd worden. De manier waarop zowel de leraar als de situatie betekenis krijgen Ć©n geven in talige interacties, beĆÆnvloeden wat ...
Leraar voor even of voor het leven? Kwantitatief onderzoek naar determinanten van de aantrekking en retentie van leraren in Vlaanderen en mogelijke aanpakken om (toekomstige) lerarentekorten te vermijden of te accommoderen KU Leuven
Er is een structureel lerarentekort in Vlaanderen dat, gelet op o.a. demografische ontwikkelingen en instroom in de lerarenopleiding, in de toekomst waarschijnlijk nog nijpender zal worden. Deze vaststelling is geen typisch Vlaams fenomeen: ook in een internationale context kampen vele onderwijssystemen met een (groeiend) lerarentekort: een overzicht door European Commission/EACEA/Eurydice (2021) identificeert 35 Europese landen of regio's ...
De rol van de leraar binnen gedigitaliseerd onderwijs voor complex leren KU Leuven
Terwijl zowel industriĆ«le bedrijven als onderzoekers steeds krachtigere onderwijsrobots en intelligente begeleidingssystemen ontwikkelen, is er beperkt inzicht in hoe deze technologie effectief kan worden geĆÆmplementeerd in het onderwijs en hoe dit de rol van de leraar zal beĆÆnvloeden. Zelfs als technologie leerlingen kan ondersteunen, is de vraag hoe leraren onderwijstechnologie effectief kunnen gebruiken en ermee kunnen omgaan om complexe ...
Onderzoek naar de rol van de leraar in omgevingen voor door technologie verbeterd samenwerkend leren ter ondersteuning van complexe vaardigheden KU Leuven
Terwijl zowel industriĆ«le bedrijven als onderzoekers in ons vakgebied steeds krachtigere onderwijsrobots en intelligente bijlessystemen ontwikkelen, is er weinig begrip over hoe deze technologie effectief kan worden geĆÆmplementeerd in het onderwijs en hoe dit de rol van de leraar zal beĆÆnvloeden. Mijn onderzoeksprogramma zal zich richten op hoe leraren onderwijstechnologie effectief kunnen gebruiken en ermee kunnen omgaan om complexe ...
Pilootprojecten ter versterking van de lerarenopleidingen, in nauwe relatie met actoren die instaan voor het verdere professionele continuĆ¼m van de leraar - Computationeel denken concreet in de klas Universiteit Gent
Computationeel kunnen denken is noodzakelijk om de digitale wereld te begrijpen. Vandaar de introductie van de nieuwe eindtermen computationeel denken en handelen in de eerste, tweede en derde graad. Helaas hebben veel leerkrachten en lerarenopleiders moeite met het herkennen en toepassen van de concepten van computationeel denken en handelen. Nochtans gebruiken we computationeel denken vaak in ons dagdagelijkse leven, en komt het ...