Projecten
Onderzoek naar de rol van de leraar in omgevingen voor door technologie verbeterd samenwerkend leren ter ondersteuning van complexe vaardigheden KU Leuven
Terwijl zowel industriële bedrijven als onderzoekers in ons vakgebied steeds krachtigere onderwijsrobots en intelligente bijlessystemen ontwikkelen, is er weinig begrip over hoe deze technologie effectief kan worden geïmplementeerd in het onderwijs en hoe dit de rol van de leraar zal beïnvloeden. Mijn onderzoeksprogramma zal zich richten op hoe leraren onderwijstechnologie effectief kunnen gebruiken en ermee kunnen omgaan om complexe ...
Studiepraktijken als antwoord op de kwestie van duurzaamheid. Een case-based onderzoek over de pedagogiek van studiepraktijken in een randstedelijke context. KU Leuven
ZALM: Zelfgestuurd leren Aansturen via Lemo en ondersteuningsMateriaal AP Hogeschool Antwerpen
PRIMO: een innovatief platform voor de ontwikkeling van microsystemen in diagnostische, therapeutische en biowetenschappelijke toepassingen KU Leuven
Uitlegbare AI voor opvolgen van leerlingen in het hoger onderwijs VIVES
EcoZoo - Educatie duurzame ontwikkeling in de STEMklas Odisee vzw
Het verborgen curriculum van open onderwijs KU Leuven
De laatste jaren zijn we getuige geweest van een proliferatie aan initiatieven die 'open onderwijs' aanbieden, en dit op globale schaal. Open onderwijs verschaft zowel vrij gedistribueerde informatie als vrij gedistribueerde (open) lessen en cursussen (MOOCs) aan leerkrachten, docenten en studenten. Op die manier, wordt beweerd, elimineert open onderwijs institutionele en economische onderwijsbarrières. Wat in het onderzoeksveld nog niet ...
De ontwikkeling van process mining-gebaseerde real-time, gepersonaliseerde feedback voor slimme leeromgevingen KU Leuven
Leraar voor even of voor het leven? Kwantitatief onderzoek naar determinanten van de aantrekking en retentie van leraren in Vlaanderen en mogelijke aanpakken om (toekomstige) lerarentekorten te vermijden of te accommoderen KU Leuven
Er is een structureel lerarentekort in Vlaanderen dat, gelet op o.a. demografische ontwikkelingen en instroom in de lerarenopleiding, in de toekomst waarschijnlijk nog nijpender zal worden. Deze vaststelling is geen typisch Vlaams fenomeen: ook in een internationale context kampen vele onderwijssystemen met een (groeiend) lerarentekort: een overzicht door European Commission/EACEA/Eurydice (2021) identificeert 35 Europese landen of regio's ...