Projecten
DiversiWijs in zicht: professionaliseren in sociaal rechtvaardig onderwijs met behulp van video-coaching AP Hogeschool Antwerpen
Bepalen van steekproefkenmerken om de (stabiliteit van de) toegevoegde waarde van scholen te modelleren en rapporteren: steekproefgrootte, leerlingenmobiliteit en steekproefheterogeniteit. KU Leuven
Vanuit het verantwoordelijkheidsperspectief wordt in veel landen de toegevoegde waarde (TW) van scholen geschat en gebruikt als indicator voor de onderwijskwaliteit en -effectiviteit van scholen. De stabiliteit van TW-scores doorheen de tijd, i.e., de mate waarin het geschatte leereffect van scholen constant is over opeenvolgende leerlingcohortes heen, vormt daarbij een fundamenteel discussiepunt. TW-scores blijken vooral minder stabiel, en ...
Interactieve recommender systemen: naar een volgende generatie van recommender systemen door gebruikerscontrole KU Leuven
Aandacht, alstublieft! De conceptualisering van aandacht en de psychologisering van het lager onderwijs, 1842-1980. KU Leuven
Dit project vertrekt vanuit de huidige problematisering van een ‘aandachtsdeficit’ (ADHD) in schoolse contexten om de plaats en betekenis van aandacht in de onderwijsvisie van leerkrachten, lerarenopleiders en schoolinspecteurs te onderzoeken voor de periode tussen 1842 en 1980. Eerder dan te vertrekken vanuit een theoretisch en/of institutioneel perspectief, zoals doorgaans het geval is in de bestaande literatuur, bestudeert dit project de ...