Projecten
Digitale Games en Gender. een studie naar het gamegebruik van vrouwen als samenspel tussen object, tekst en context Universiteit Gent
Het doel van dit doctoraatsproject is om de betekenissen te bestuderen die vrouwelijke spelers toekennen aan games en om na te gaan hoe ze zich identificeren als gamer. We doen hiervoor beroep p het concept "triple articulation" dat ervan uitgaat dat mediatechnologieën betekenisvol zijn door de mediatekst die ze uitdragen, de context waarin ze zich voordoen en de fysieke vorm die ze aannemen.
Spelen met Sociale Controle: Een sociologische studie naar 'verslaving' aan Massively Multi-Player Online Role-Playing Games KU Leuven
Het project wijkt af van sociaal psychologisch onderzoek, vaak concluderend dat onzekerheid, een laag zelfbeeld en zwakke sociale relaties dwingend spel verklaren. Uitgaand van onderzoek dat de nadruk legt op het sociale karakter van "Massively Multi-Player Online Role-Playing Games " (MMORPGS), theoretiseert het in plaats daarvan dat sociale netwerken in het spel en de sociale druk die deze uitoefenen, verantwoordelijk zijn voor veel van de ...
Studie naar de neurocognitieve impact van preventief gamen en luisteren naar verbeterde spraak bij kleuters met een risico op dyslexie KU Leuven
Eerste Principes Studie van de Mechanische Eigenschappen van Ultradunne Films en Complexe Gate Stacks KU Leuven
De recente technologische vooruitgang in lithografie- en patroontechnieken die worden gebruikt bij de integratie van nano-elektronische apparaten, opent de mogelijkheid om complexe meerlagige stacks en apparaten te maken, sterk verkleind en waarvan de eigenschappen op nanometerschaal een onbekende invloed hebben op de elektrische en mechanische prestaties. Daarom is het van fundamenteel belang om de mechanische eigenschappen van lagen op ...
Spectator LF Streamer: Designing for Better Game Stream Discovery AP Hogeschool Antwerpen
Virtual reality serious game voor chemische laboratorium veiligheidstraining in de industrie en universiteiten: van ontwerp, ontwikkeling tot verhoogde motivatie en betrokkenheid KU Leuven
Chemische laboratoria zijn werkplaatsen waar risico's op verwondingen en zelfs dodelijke gevolgen altijd aanwezig zijn. Laboratoriumwerkers, in de academische wereld en de industrie, moeten een geschikt veiligheidsbewustzijn hebben om het risico tot een acceptabel niveau te brengen. Uit onderzoeksrapporten en reviews van laboratoriumongevallen blijkt echter dat er door een gebrek aan veiligheidsbewustzijn en risicogedrag nog steeds ongelukken ...
Pré-productie en bijhorende evaluatie van een serious game voor de preventie van suïcide Universiteit Gent
DOEL:
Het project heeft als doel om een serious game die zich richt op de preventie van suïcide, te pre-produceren en het daaruit voortvloeiende prototype te evalueren. De serious game zal zich richten op het aanpakken van kwetsbaarheidsfactoren en het versterken van beschermende factoren voor de preventie van suïcidaal gedrag bij jongeren.
DOELGROEP:
De serious game richt zich in de eerste plaats op ...
Hospi Avontuur: Proof of concept en business model ontwikkeling voor game die kinderen voorbereid op ziekenhuisopname. Universiteit Hasselt
Serious games onder de loep: ontwikkeling van een standaard voor het meten van effectiviteit van games op het vlak van cognitieve leeruitkomsten Universiteit Gent
1. Introductie
Heterogeniteit in effectiviteitsonderzoek naar educatieve videogames en vragen die gesteld worden met betrekking tot de validiteit en betrouwbaarheid van enkele van deze studie design kenmerken hebben geleid tot een nood naar een meer gestandaardiseerde aanpak. Dit doctoraat was gericht op de ontwikkeling van een gestandaardiseerde procedure om effectiviteit van educatieve videogames te meten die zich richten op ...