Projecten
Fatigue lifetime estimation of Wire Arc Additive Manufactured (WAAM) component using full process chaining simulation KU Leuven
This research focuses on understanding and estimating the effects of residual stresses induced by Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) technique and subsequent corrective machining process on fatigue/fretting fatigue lifetime. To do so, a finite element toolkit will be developed to chain together several manufacturing processes to achieve a final finished product, following the fatigue/fretting fatigue lifetime estimation of the final ...
Use of high-fidelity physical models in coupled state/input/parameter estimation of mechatronic systems in aerospace KU Leuven
De globale doelstelling van het doctoraat is het ontwikkelen en valideren van methodologieën voor het verbeteren van modelgebaseerde gekoppeldeinput/parameter/toestandsschatters door het integreren van flexibele meerlichamenmodellen en multifysische modellen in de schatters. Hierdoor zal meer kennis uit beschikbare meetdata gehaald worden en kunnen er bijkomende systeemgegevens gegenereerd worden, wat de motor is voor intelligenter en ...
Anthropometric baseD Estimation of adiPoSity HOGENT
Observation and Estimation for Space Applications: Software Algorithms and Hardware Design (Metingen en schattingen in ruimte-onderzoek: software algoritmes en mechanisch ontwerp) KU Leuven
Het licht dat wordt uitgezonden door sterren die oscillaties ondergaan, vertoont periodieke variaties in intensiteit. De frequentie van deze oscillaties wordt bepaald door de interne structuur van de ster. Door deze oscillatiefrequenties met hoge precisie op te meten en te vergelijken met deze voorspeld op basis van theoretische modellen, kunnen belangrijke eigenschappen van de ster afgeleid worden. Dit proefschrift spitst zich toe op ...
Digitale Tweelingen voor hoogdynamische mechatronische systemen - schatten van dynamische krachten, koppels en spanningen KU Leuven
Verbeteren van nauwkeurigheid en efficiëntie van de vraagkalibratie voor dynamische verkeersmodellen KU Leuven
Dynamische verkeerstoedelingsmodellen zijn rekenintensieve instrumenten, zowel voor doorrekeningen als voor de kalibratie van de honderden parameters. Vooral de kalibratie van de verkeersvraag, waarbij gezocht wordt naar de herkomst-bestemmingsmatrix (HB) die leidt tot verkeerspatronen die maximaal overeenkomen met waarnemingen, blijft methodologisch en rekentechnisch een uitdagend probleem.
Hoewel de literatuur verschillende algoritmes ...
Ontwerp van gedistribueerde parameter- en signaalschattingsalgoritmen en gecombineerde netwerklaag resource-allocatie voor spraakverbetering in ad-hoc draadloze akoestische-sensornetwerken. KU Leuven
Data-gedreven modelinclusie in fysisch-gebaseerde mechanische modellen. KU Leuven
Toestandsschatting van het distributiesysteem: monitoring en karakterisering van actieve distributienetwerken KU Leuven
Toenemende elektrificatie en duurzame energieopwekking maken deel uit van de maatregelen die beleidsmakers voorzien om de klimaatdoelen te halen. Deze verhogen echter de druk op het elektriciteitsdistributiesysteem, waar al een aanzienlijk aantal hernieuwbare energiebronnen, opladers voor elektrische voertuigen en warmtepompen aanwezig zijn en in toenemende mate zullen worden aangesloten. Distributienetwerken die geschikt of zelfs te groot ...