Projecten
Co-creativiteit en leren: Interactieve Opus-generatie voor Piano-onderwijs Vrije Universiteit Brussel
een leraar of uit een "methode" boek. Deze boeken zijn verzamelingen van progressieve oefeningen bedoeld om specifieke technieken aan te leren en
de meest voorkomende fouten en moeilijkheden aan te pakken waarmee spelers tijdens het leren te maken krijgen. Een nadeel van deze boeken is dat de oefeningen niet gepersonaliseerd zijn voor de ...
Dirigeren en gedirigeerd worden: op zoek naar een radicaal 'klassieke' herconceptualisering van algemene muzikale vorming KU Leuven
Mijn onderzoek gaat uit van een problematisering van het concept en de praktijk van algemene muzikale vorming, zoals deze terugkomen in relevante literatuur, waarbij ik claim dat meer en meer hedendaagse discours -politiek, artistiek, pedagogisch- openlijk twijfelen aan de noodzaak en de mogelijkheid om muziek op te nemen in de curricula van algemeen onderwijs, als vak op zich. Na een aantal van vooronderstellingen van deze actuele ...
De praktijk van verandering: reconstructie en realisatie van onderwijsvernieuwing in het DKO-muziek KU Leuven
Het onderzoeksproject focust op onderwijsvernieuwing in het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) – muziek en is te plaatsen binnen de actuele context van de hervormingen in het DKO. Het project is een samenwerking tussen LUCA School of Arts – Music & Drama en het Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School (COOLS) van de KU Leuven. Binnen COOLS definieert men onderwijsvernieuwing als een ...
Throw them in the deep end. Het potentieel van muzikale improvisatie in het verbinden van participatieve muziekprojecten en formele muziekeducatie. KU Leuven
De laatste jaren is er een verhoogde aandacht voor improvisatie in het muziekonderwijs. Bovendien zijn er steeds meer aanwijzingen dat muzikale improvisatie het potentieel heeft om muziekeducatie meer inclusief te maken. Beide evoluties vragen om een kritische beschouwing van de sociale en muzikale dimensies van muziekeducatie en improvisatie. Participatieve muziekactiviteiten maken vaak gebruik van improvisatie, en in het bijzonder van ...
Van Toeten Noch Blazen. Een pedagogische studie naar de imagoproblematiek van HaFa orkesten en de rol van volwassen debutanten KU Leuven
Harmonie en fanfareorkesten zijn traditioneel belangrijke aanvoerders voor het muzikale amateurlandschap binnen Vlaanderen en omstreken. Ze hebben met andere woorden een voortrekkersrol in het muzikaal engageren van een divers publiek, een voortrekkersrol die ze de laatste decennia vaak niet meer weten te vervullen. Zowel in de literatuur als in de praktijk lijkt er een algemene consensus over te bestaan dat dit te wijten is aan een probleem ...
Het mobiele eye-tracking lab: een draagbaar en gedeeld meetinstrument KU Leuven
Muzikale competenties in muziekpedagogische improvisatie: Fenomenologie en ontwikkeling. KU Leuven
Dit doctoraatsproject richt zich op de muzikale competenties binnen muziekpedagogische improvisatie. Muziekpedagogische improvisatie is een essentieel onderdeel van de muziekeducatieve praktijk waarbij de persoonlijke artisticiteit en creativiteit van muziekeducatoren de on-the-spot pedagogische en artistieke handelingen vormgeven. In een eerste onderzoeksluik richten we ons op de fenomenologie van muziekpedagogische improvisatie. Op basis ...
Gebouwd leven. Biografie in de New Musical Theater in de context van de schepping, innovatie en communicatie KU Leuven
Nieuwe muzikale theaters worden vaak geconfronteerd met de beschuldiging dat ze in traditionele verhaalstructuren worden gearresteerd. In veel nieuwe composities worden niet-lineaire vertellingen van muziek-, libretti- en stadiumvorming getoond die gepaard gaan met een nieuwe behandeling van het vertellen. Dit fenomeen zal worden bestudeerd in termen van biografische verhalen geïllustreerd door Manos Tsangaris' 'Karl May' (2014), Mark-Anthony ...