Projecten
Onaardse krachten? Een studie van de narratieve functies van het bovennatuurlijke in Vlaamse en Congolese literatuur voor en na Congo’s Onafhankelijkheid (1945-1975) Universiteit Gent
In de Vlaamse Congoliteratuur die tussen 1945 en 1975 verscheen, spelen magische krachten, vloeken en visioenen een bepalende rol: ze geven vorm aan het verhaal en roepen diverse wereldbeelden op in de tekst. De onmogelijke fenomenen in fantastische literatuur of in science fiction hebben een soortgelijke functie, maar in tegenstelling tot deze genres, heeft het bovennatuurlijke in de Vlaamse Congoliteratuur nagenoeg altijd een religieuze ...
Beatitudo Imperfecta: Een Anthologie van het Concept bij Aquino en in het Thomisme van de Renaissance (ca. 1550 - ca. 1650) KU Leuven
Thomas van Aquino (1225–1274) maakt het vermaarde onderscheid tussen perfect en imperfect geluk. Beide soorten geluk liggen in de perfectie van de menselijke natuur, maar perfect geluk is alleen mogelijk in het hiernamaals door het aanschouwen van de essentie Gods, terwijl imperfect geluk daarentegen ook in dit leven mogelijk is, hetzij door intellectuele deugd en het contemplatieve leven of morele deugd en het actieve leven. De focus van dit ...
De esthetiek van gezondheid en ziekte in het werk van Vernon Lee KU Leuven
Het project zal onderzoeken hoe de binaire aspecten van gezondheid en ziekte voorkomen in het ten onrechte over het hoofd geziene oeuvre van Violet Paget/Vernon Lee (1856 - 1935), met als doel haar geschriften te situeren in het hedendaagse discours rond wetenschap, esthetiek, ethiek en kosmopolitische identiteit. De complexe verwevenheid van de bovennatuurlijke ontmoeting, nationale identiteit en ziekte, en de esthetische ervaring van het ...
De historische ontwikkeling van het begrip van natuurlijke zaligheid in de Salamanca School (1500–1620) KU Leuven
Sociale cognitie en de emergentie van instituties. KU Leuven
John Searle heeft een theorie van instellingen ontwikkeld, waarvan geld, eigendom en huwelijk voornaamste voorbeelden zijn. Zijn theorie zegt dat een gecodificeerde instelling helpt bij het opbouwen van bepaalde institutionele feiten die gewoonlijk worden gemarkeerd door statusmarkers: openbare tekens ('status markers') geven aan dat dit mijn eigendom is of dat dit als geld wordt beschouwd of dat zij getrouwd zijn. Het probleem is ...
Performances of the Otherworldly : Supernatural Science at the Fair in North-Western Europe (1850-1930). Universiteit Antwerpen
'Religietje Spelen:' Encoderen en decoderen van religie in video games KU Leuven
Voor jonge Westerlingen is het waarschijnlijker om religie tegen te komen in games dan in gebedshuizen zoals kerk of moskee. Dit proefschrift vertrekt van observaties door enthousiaste theologen, die overal in games – de grootste cultuurindustrie ter wereld – religie weten te vinden. Echter, als religies geloof veronderstellen in bovennatuurlijke substanties, die cultureel betekenissen krijgen middels objecten en sociale functies; wat is er ...
Vitalisme: een tegengeschiedenis van de biologie Universiteit Gent
Dit project heeft als doel een 'tegengeschiedenis' van de biologie te produceren, waarbij het brandpunt het vitalisme in de biologie is
opeenvolgende incarnaties en definities. Vitalisme is klassiek gezien als de meest extreme,
bovennatuurlijke positie met betrekking tot het unieke karakter van biologische entiteiten, verder dan het bleke
reguliere biologische wetenschap. Maar zorgvuldige historische geleerdheid onthult het ...
Art and Signaling in a Cultural Species KU Leuven
In de afgelopen jaren heeft het onderzoeksveld van de evolutie van kunst bijdragen van een breed scala aan disciplines gekend, verspreid over de "drie culturen" (d.w.z., menswetenschappen, sociale wetenschappen en natuurwetenschappen). In dit proefschrift maak ik enerzijds een kritische evaluatie van bestaande uiteenzettingen, anderzijds probeer ik een steentje bij te dragen aan het ophelderen van de evolutie van kunst door inzichten, ...