Projecten
Onderzoek naar de ondersteuningsnoden en -trajecten van jongvolwassenen met een (vermoeden van) handicap Universiteit Gent
De jongvolwassenheid betekent voor veel personen de vormende fase bij uitstek, waar men de basis hoopt te leggen voor het verdere leven. Waar men in de tienertijd nog kan toekomstdromen, dan probeert men in de jongvolwassenheid om die dromen in werkelijkheid om te zetten. Voor veel jongeren betekent dat tijdig uitzoeken wat ze willen op vlak van werken of onderwijs, maar ook hoe ze zich als volwassene een weg moeten zoeken en vinden in ...
Overheidssteun voor personen met een handicap in België. Is de regelgeving omvattend, consistent en in overeenstemming met de mensenrechten? KU Leuven
Evaluatie van het VAPH-beleid ten aanzien van geïnterneerde en gedetineerde personen met een (vermoeden van) handicap Universiteit Gent
De beleidsnota: “Beleid en middelen VAPH tav de groep geïnterneerde en gedetineerde personen met een handicap” toont aan dat er via verschillende investeringen aandacht besteed wordt aan de zorg en ondersteuning voor personen met een handicap die in de gevangenis, (forensische) GGZ of in VAPH-organisaties verblijven.
Cijfers tonen aan er dat heel wat verschillende projecten en investeringen zijn. Het is evenwel niet duidelijk welke ...
Sabbatperiode Pieter Verstraete: Geschiedenis schrijven op het kruispunt van handicap, verkeer & onderwijs KU Leuven
Tijdens mijn sabbatperiode wil ik onderzoek doen naar de geschiedenis van verkeersopvoeding in België/Vlaanderen. De geschiedenis van verkeersopvoeding is momenteel in opmars. Zo was er op de voorbije ISCHEconferentie één volledig panel gewijd aan deze thematiek. Mijn specifieke bijdrage zou zich toespitsen op de rol van handicap/disability in dit verhaal. Concreet wil ik enerzijds onderzoeken sinds wanneer verkeersopvoeding aan bod kwam in ...
Academische werkplaats de-institutionalisering: 'Ruimte voor handicap' Universiteit Gent
Tot de opdrachten van de academische werkplaats de-institutionalisering behoren:
1° kennisontwikkeling en -overdracht via het opzetten en uitvoeren van langdurig en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek in een lerend netwerk,
2° procesmatige ontwikkeling van een toetsings- en inspiratiekader deinstitutionalisering.
Art. 5. Door de organisatie van de academische werkplaats de-institutionalisering “Ruimte voor handicap” ...
Kinderarmoede, kinderen met een handicap en de combinatie van arbeid en zorg: Dataverzameling en eerste empirische verkenningen van de effectiviteit van het sociaal beleid in Vlaanderen Universiteit Antwerpen
Het geluid van pedagogische hervormingen: Handicap, buitengewoon onderwijs en de geschiedenis van reformpedagogiek, 1880 tot 1940. KU Leuven
1) ontwerp: handicap en ontwerp 2) glo-tech: mondiale gezondheidszorg- en ondersteunende technologie KU Leuven
designnetwerk: doctoraatsnetwerk van maximaal 10 PhD's die werken op het snijvlak van ontwerp en handicap, en daarbij de toekomstgerichte postmenselijke mogelijkheden van handicap en maakbaarheid blootleggen, met een focus op ruimtes, tijden en materialiteiten. glo-tech netwerk: doctoraal netwerk van maximaal 10 PhD's die werken op het gebied van mondiale gezondheidszorg en ondersteunende technologie met een focus op de Afrikaanse realiteit ...