Projecten
Kwantificering van de technische prestaties, het fietscomfort en de veiligheid bij snelle elektrische fietsen voor woon-werkverkeer. KU Leuven
Gelaagde modellering van mobiliteitsgedrag op basis van tracking data: toepassing op elektrisch fietsen. KU Leuven
Dit project ondersteunt de transitie naar duurzamer mobiliteitsgedrag door analyse van mobiliteitskeuzes op verschillende niveaus: strategisch, tactisch, operationeel. Het project bestaat uit drie delen: (i) strategisch-tactisch: modellering van de keuze voor een portfolio van vervoersopties, uitgaande van de kwaliteit waarmee elke portfolio iemands verplaatsingspatroon bedient; (ii) tactisch-operationeel: modellering van de routekeuze van ...
MAeSTRo: neuro-musculoskeletaal evaluatie en training voor veilig fietsen KU Leuven
Neuro-musculoskeletale evaluatie en training voor veilig fietsen bij oudere volwassenen KU Leuven
In Vlaanderen gebruikt 83% van de volwassenen bevolking de fiets. Fietsende senioren kiezen steeds vaker voor elektrische fietsen. De fiets is een goede manier om fysiek actief te blijven en heeft veel positieve effecten op de gezondheid van de fietsers zoals een verlaagd risico op cardiovasculaire aandoeningen en kanker. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt, in het bijzonder voor oudere volwassenen die rijden op e-fietsen. Valpartijen ...
SAFECYCLE - ICT applicaties voor veilig fietsen in Europa Universiteit Hasselt
MAeSTRO: neuro-musculoskeletaal evaluatie en training voor veilig fietsen KU Leuven
In Vlaanderen maakt een aanzienlijk deel van de bevolking gebruik van de fiets, met 83% van de volwassenen die regelmatig fietsen. Fietsen is niet alleen een uitstekende manier om actief te blijven, maar het heeft ook tal van positieve effecten op de gezondheid, waaronder een verminderd risico op cardiovasculaire aandoeningen. Veiligheid blijft echter een cruciaal aandachtspunt, vooral wanneer het gaat om kinderen die deelnemen aan het ...
Veilige en aantrekkelijke omgevingen om te wandelen of te fietsen voor transport: onderzoek met behulp van virtuele omgevingen. Universiteit Gent
Wereldwijd worden strategieën aangenomen om veilige en duurzame transportoplossingen mogelijk te maken
stimuleren van actief transport (dat wil zeggen lopen / fietsen om van plaats naar plaats te gaan). Er is echter een tekort
van evidence-based experimenteel onderzoek over welke specifieke straatkenmerken belangrijk zijn
om veilige en aantrekkelijke wandel- en fietsomgevingen te creëren. Daarom is het huidige onderzoek ...
Kritische omgevingsfactoren gerelateerd aan fietsen voor transport bij kinderen: een experimentele invalshoek Universiteit Gent
In deze studie wordt nagegaan welke micro-omgevingsfactoren een invloed hebben op de uitnodigendheid van een omgeving om te fietsen voor transport bij kinderen, aan de hand van gemanipuleerde panoramische foto’s geïntegreerd in een choice-based conjoint task. Deze studie is essentieel om inzicht te krijgen in welke omgevingsveranderingen mogelijks een invloed hebben op het fietsen voor transport bij kinderen.
Veilige en aantrekkelijke omgevingen om te wandelen of te fietsen voor transport: onderzoek met behulp van virtuele omgevingen. Universiteit Gent
Wereldwijd worden strategieën aangenomen om veilige en duurzame transportoplossingen mogelijk te maken
stimuleren van actief transport (dat wil zeggen lopen / fietsen om van plaats naar plaats te gaan). Er is echter een
gebrek aan evidence-based onderzoek over welke specifieke straatkenmerken belangrijk zijn
veilige en aantrekkelijke omgevingen genereren.
Het primaire doel van het project is om kritieke ...