< Terug naar vorige pagina

Project

Kwantificering van de technische prestaties, het fietscomfort en de veiligheid bij snelle elektrische fietsen voor woon-werkverkeer.

Steeds meer Belgische fietsen worden voorzien van een elektromotor. Deze elektrische fietsen hebben een groot potentieel om ons woon-werkverkeer duurzamer te maken. Maar het maximaal toegelaten continu vermogen van 250W en de snelheidslimiet van 25km/h worden door velen als belemmering gezien voor een grote doorbraak. Een gebrek aan wetenschappelijk bewijs of deze 2 beperkingen de veiligheid al dan niet garanderen deed het Europees parlement beslissen de richtlijn 2002/24/EC niet aan te passen. Vandaag zien we dat vele constructeurs achterpoortjes in die richtlijn gebruiken om snellere elektrische fietsen op de markt te brengen. Met dit project willen we meer inzicht verwerven in de parameters die nodig zijn om zowel de technische prestaties als het comfort en de veiligheid op de weg te beoordelen. Tijdens de vele baan- en labotesten zullen verschillende parameters van fiets en fietser gelogd worden. Standaard e-bike driving cycles zullen hieruit gefilterd worden zodat reëel gedrag van de e-fietser op een dynamische testbank kan worden geëmuleerd om elektrische fietsen te testen.
Datum:1 okt 2014 →  30 sep 2016
Trefwoorden:technische prestaties, fietscomfort, veiligheid, snelle elektrische fietsen, woon-werkverkeer
Disciplines:Modellering, Multimediaverwerking