Projecten
Hoezeer is betekenis van tel? Een nieuwe kijk op syntactische alternanties KU Leuven
In dit project stellen we de vraag in welke mate de keuze die taalgebruikers maken tussen semantische equivalente syntactische patronen mee bepaald wordt door de betekenis van de context. Neem bijvoorbeeld de variatie tussen de ditransitieve datiefconstructie (“Tom sent the president a letter”) en de prepositionele datiefconstructie (“Tom sent a letter to the president”): in de variatielinguïstiek wordt deze variatie behoorlijk goed ...
Hoezeer is betekenis van tel? Een nieuwe kijk op syntactische alternanties KU Leuven
In dit project stellen we de vraag in welke mate de keuze die taalgebruikers maken tussen semantische equivalente syntactische patronen mee bepaald wordt door de betekenis van de context. Neem bijvoorbeeld de variatie tussen de ditransitieve datiefconstructie (“Tom sent the president a letter”) en de prepositionele datiefconstructie (“Tom sent a letter to the president”): in de variatielinguïstiek wordt deze variatie behoorlijk goed ...
Mediaal-temporale voorstelling van betekenis van woorden ingebed in natuurlijk taalgebruik KU Leuven
Zinsbegrip kan gestoord zijn ondanks bewaard begrip van enkelvoudige woorden. Dit wijst dan op een gestoorde integratie van woordbetekenis in de context gevormd door zinnen en paragrafen. Dit onderzoeksvoorstel steunt op de snelle vooruitgang van Natural Language Processing. Het voorstel omvat 5 fMRI en 2 eye tracking experimenten, stapsgewijs opgebouwd, waarbij we nagaan hoe de hersenen de betekenis van woorden verschillend voorstellen in ...
Oefenkansen Nederlands in het kader van het project NedBox KU Leuven
NedBox wil anderstalige nieuwkomers in Vlaanderen de kans bieden om op een leuke en ontspannende manier Nederlands te oefenen, waar en wanneer ze dat willen. NedBox is geen schoolse cursus, maar een gevarieerde verzameling filmpjes en artikels, waarbij telkens oefeningen horen.De website is gericht op een zo breed mogelijke groep anderstalige volwassenen: zowel hoog- als laaggeschoolden, zowel digitaal geletterden als digibeten. Daarom is er ...
Verwerking van gesproken en geschreven woorden in de intacte hersenen en in primair progressieve afasie: Integratie van multivariate patroongebaseerde en connectiviteitsanalyse KU Leuven
Van woorden naar betekenis: Associatienetwerken en semantische verwerking. KU Leuven
Het project bestaat uit drie luiken: (1) het uitbreiden van van de bestaande woordassociatiedataset, (2) het onderzoek van de semantische eigenschappen van een netwerk geconstrueerd op basis van ‘s werelds grootste woordassociatiebestand en (3) het exploreren van neuropsychologische toepassingen van woordassociatiegegevens. In het eerste luik willen we de bestaande dataset, die de grootste ter wereld is, uitbreiden in verschillende talen. ...
Validering van een mentaal lexicon afgeleid van een grootschalig woordassociatieproject KU Leuven
Semantiek ligt aan de basis van elke taal-gebaseerde activiteit, maar is wellicht een van de meest complexe aspecten om te bestuderen. Om meer kennis te verwerven over de manier waarop woordbetekenis wordt verwerkt en opgeslagen in het menselijk geheugen, zijn er een aantal lexico-semantische modellen voorgesteld. Deze modellen zijn instrumenteel in een aantal onderzoekslijnen, variërend van puur theoretische vragen, zoals atypische ...
Pictogramvertaaltechnologieën voor Webnavigatie. KU Leuven
Om het wereldwijde web voor internetgebruikers met lees- en schrijfproblemen toegankelijk te maken, ontwikkelen we een reeks technologieën die Nederlandse tekst automatisch omzetten naar pictogrammen voor mensen met een verstandelijke beperking en vice versa, waardoor zij voortaan op eenvoudige wijze statusupdates, e-mails en chatberichtjes kunnen lezen en schrijven in online omgevingen.
Voor het automatisch converteren van tekst naar ...