Projecten
VUB Onderzoekscontingent Sabbatical Leave 2013 (Call 2012). Toekenning aan Prof. dr. Wim Vandenbussche: Historical sociolinguistics in Flanders - Securing the past, preparing the future Vrije Universiteit Brussel
Sabbatperiode Karen Lahousse: De interactie tussen pragmatiek en syntaxis in het Frans: theoretisch en sociolinguïstisch perspectie KU Leuven
Het geplande onderzoek is gericht op de interactie van pragmatiek met syntaxis in het Frans, vanuit een theoretisch, sociolinguïstisch en innovatief methodologisch perspectief. In de voorbije vijf jaar heb ik, op basis van corpusanalyse in verschillende registers van het Frans, onderzoek verricht naar de pragmatische concepten ‘topic’, ‘focus’ en ‘contrast’ (i.e. discourse pragmatics, informatiestructuur), zoals die uitgedrukt worden door ...
Sociolinguïstisch onderzoek van de Griekse private brieven op papyrus en ostrakon Universiteit Gent
Het project zal (1) de standaardformules in brieven syntactisch bestuderen, en van daaruit de epistolaire gebruiken diachroon onderzoeken. (2) Verder zijn private brieven de beste bron van informatie over het dagelijkse Grieks (koinè): de standaardformules zijn het uitgangspunt voor de lexicale en syntactische variatie in het koinè, met aandacht voor sociolecten, registers en tweetaligheid, vooral in de brieven uit archieven.
BOF-ZAP-ambt in vakgebied Oudgriekse taalkunde en historische sociolinguïstiek Universiteit Gent
Een BOF-ZAP-mandaathouder krijgt een aanstelling of benoeming als lid van het Zelfstandig Academisch Personeel met hoofdzakelijk onderzoeksopdracht. De loonkosten worden ten laste gelegd van de middelen van het BOF.
Taalideologieën in wetenschappelijke teksten over Content & Language Integrated Learning (CLIL). Een sociolinguïstische en discoursanalytische benadering Universiteit Gent
Via vergelijkende kwantitatieve en kwalitatieve analyses onderzoek ik taalideologieën in wetenschappelijke teksten over CLIL. Hiervoor wordt bepaald (i) hoe CLIL gedefinieerd en gepromoot wordt in wetenschappelijke teksten; (ii) in welke mate wetenschappelijke teksten over CLIL in hun genre ‘hybride’ zijn.
De effecten van corpusgebaseerd onderwijs op sociolinguïstische competentie: 'Mixed methods'-onderzoek naar stilistische vertaalrevisiecompetentie in het Engels. Universiteit Antwerpen
Een interactioneel sociolinguïstische studie van de dialectische relatie tussen narratieven en context: de casus van Wereldoorlog II-getuigenissen KU Leuven
In de interactionele sociolinguïstiek is er toenemende interesse voor de dialectische relatie tussen het lokale, interactionele niveau van verhalen vertellen en de omringende socio-culturele context met zijn Discoursen (=sociaal aanvaarde manieren van denken en handelen). Dat is onder andere dankzij positioning analysis (Bamberg 1997), wat de lokale niveaus 1 en 2 (nl. de verhaalwereld en de vertel-wereld) verbindt met het meer globaal ...