Projecten
Biografie in de eerste Encyclopedie: protagonisten van de Naturalis Historia KU Leuven
Griekse ruimten in Romeinse tijden: De constructie van Griekse geografie in Plinius' Naturalis Historia. KU Leuven
De invloed van de Griekse cultuur op Plinius de Oudere’s Naturalis Historia is de voorbije jaren breed erkend. Een algemene analyse van de Griekse geografie in de NH ontbreekt echter nog. Mijn doel is deze leemte op te vullen en een diepgaand inzicht te geven in Plinius' beschrijving van de Griekse ruimte en hoe deze de perceptie ervan beïnvloedde. Door een combinatie van de principes van kennisgeschiedenis (Östling et al. 2018) en digital ...
Role of histone deacetylase inhibitors in amyotrophic lateral sclerosis Vlaams Instituut voor Biotechnologie
Innovation and consolidation for large scale digitisation of natural heritage Plantentuin Meise / Agentschap Plantentuin Meise
[Tentoonstellingsproject] James Ensor in context : Ensor and the history of European art from the collection of the Royal Museum of Fine Arts Antwerp Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Japan heeft de moderne museumcultuur, die in Europa ook slechts 250 jaar oud is, vrij vroeg en stevig omarmd. Zo werd het Tokyo Kokuritsu Hakubutsukan (Nationaal Museum) in 1872 ...
Menselijk leven? Tussen levensfilosofie en filosofische antropologie: een transnationaal en transdisciplinair onderzoek. Universiteit Gent
Dit project beoogt een historische en systematische studie van de Franse en Duitse intellectuele projecten tussen 1780 en 1940 die aangeduid werden als ‘Levensfilosofie’, ‘Biologische Filosofie’, en ‘Filosofische antropologie’. De centrale hypothese is dat ze een alternatieve conceptie van filosofie voorstaan, heterodox naturalisme genoemd, dat (1) weerstand biedt aan reductieve alsook idealistische en analytische benaderingen, (2) een notie ...
De "grammatica van het onderwijs" in het Chileense schoolsysteem gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw KU Leuven
In mijn onderzoek kwam ik de begrippen tegen, voorgesteld door professor Marc Depaepe en zijn medewerkers, van 'grammatica van het onderwijs', 'grammatica van pedagogisering' en 'opvoeding', die kunnen werken, zoals deze geleerden hebben verklaard, als 'containerconcepten' '(Depaepe and Smeyer, 2008, blz. 3; Depaepe et al, 2008, blz. 13,). Wat betreft de eerste van deze concepten, bijvoorbeeld, hebben de auteurs uitgelegd: 'Vandaar dat we het ...