Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Welke factoren bepalen de aansluiting van onderwijs en beroep? Een onderzoek bij Vlaamse afgestudeerden uit het hoger onderwijs Universiteit Antwerpen
De literatuur over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt beschouwt de overgeschoolden doorgaans als een homogene categorie en laat de aansluiting met het studiedomein buiten beschouwing. In dit artikel maken we een onderscheid tussen overscholing mét en zonder inhoudelijke aansluiting. We veronderstellen dat vooral overscholing zonder inhoudelijke aansluiting problematisch is. Onze resultaten, gebaseerd op data voor de eerste job van ...
Ontwikkeling en validering van een vragenlijst naar motivatie voor onderwijs van docenten in het hoger onderwijs Universiteit Antwerpen
A lot of research has been done into the motivations in teachers in primary/secondary education and into student motivation. However, teachers' motivation for teaching in higher education are rarely studied. A growing interest exists though in the professional development of teachers in higher education, of which motivation is an important aspect. This article, therefore, focuses on the development and validation of a Dutch questionnaire for ...
Klaar voor hoger onderwijs of arbeidsmarkt? Longitudinaal onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs Universiteit Antwerpen
Welke factoren bepalen de aansluiting van onderwijs en beroep? Een onderzoek bij Vlaamse afgestudeerden uit het hoger onderwijs Universiteit Gent
The literature on mismatch considers the so-called ‘overeducated’ mostly as a homogeneous category and does not consider the match between subject and job content. In this article we distinguish between the overeducated with a horizontal match and those without a horizontal match. Our starting hypothesis is that being overeducated without realizing a horizontal match is especially problematic. Our results, based on data for higher education ...
Onderzoek naar planlastvermindering in het hoger onderwijs in opdracht van Minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel Pascal Smet Universiteit Gent
Eindtermen kunnen toegang tot het hoger onderwijs regelen Universiteit Gent
De problematiek van de overgang van het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs wordt bekeken vanuit het bestaan van referentiecriteria, die de eindtermen zijn. Het hoger onderwijs zou systematisch moeten aansluiten op de behaalde eindtermen uit bepaalde studierichtingen. Dit zou tot meer transparantie leiden voor de toegang tot het hoger en de slaagkansen kunnen verhogen.
Oproep tot Innovatief Toetsbeleid in het Vlaams Hoger Onderwijs Vrije Universiteit Brussel
Professoren uit de hogere jaren stellen vast dat (sommige)studenten belangrijke kernconcepten, die aan bod
zijn gekomen in de eerdere jaren, onvoldoende beheersen. Dit heeft een beperkende en contraproductieve invloed op het onderwijs in de hogere jaren. Ook externe professionals stellen vast dat (sommige) afgestudeerde studenten een te beperkte kennis hebben over belangrijke kernconcepten. Het bedrijfsleven vindt nochtans dat een gedegen ...
zijn gekomen in de eerdere jaren, onvoldoende beheersen. Dit heeft een beperkende en contraproductieve invloed op het onderwijs in de hogere jaren. Ook externe professionals stellen vast dat (sommige) afgestudeerde studenten een te beperkte kennis hebben over belangrijke kernconcepten. Het bedrijfsleven vindt nochtans dat een gedegen ...