< Terug naar vorige pagina

Organisatie

Media, beleid en cultuur (MPC) (T_MPC)

Research Group

Tijdsduur:1 okt 2003  →  Heden
Organisatieprofiel:De groep combineert onderzoek in twee domeinen: media & populaire cultuur en media structuren & processen, die in hun onderling verband worden onderzocht. Het doel is het combineren van analyses van media & populaire cultuur, d.w.z. de meningen, gebruiken en interpretaties omtrent media producten bestudeerd via productie-, inhoud- en receptieanalyse, met analyses van mediastructuren, d.w.z. de kenmerken van de media- en ICT-markt met z'n economische en politieke dynamieken, z'n stakeholders en overheidsbeleid. De groep werkt rond verschillende media (TV, radio, film, tijdschriften, kranten, ICT, games…), met een focus op populaire cultuur (bv. TV fictie, celebrity cultuur) en journalistiek. Zij hanteert hierbij een multi-methodische aanpak, met (niet exclusieve) nadruk op kwalitatieve en interpretatieve methoden en combineert een sociaalwetenschappelijke focus op gedegen, systematisch empirisch onderzoek met een focus op interpretatie en diepgaande kritische analyse typisch voor de culturele en mediastudies.Wat media en populaire cultuur betreft, focust de groep, ten eerste, op de band tussen productie en inhoud op het vlak van representatieonderzoek naar natie en etniciteit, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, milieurisico's en celebrity cultuur. Ten tweede, verbindt ze representatie en receptie, in onderzoek naar identiteitsvorming in en door (interactieve) media en populaire cultuur, inclusief nieuwe vormen van mediagebruik, specifieke mediagebruikers (zoals etnische minderheden, gay/queer publieken en ouderen) en receptie van specifieke inhoud (zoals milieuberichtgeving en celebrity social profit endorsement). Het onderzoek rond mediabeleid focust op uitdagingen voor bestaande massamediamodellen ten gevolge van digitalisering, convergentie en veranderde staat-media relaties (multilevel governance, new public management). Bijzondere expertise en focus ligt bij publieke omroep en journalistiek.
Trefwoorden:JOURNALISTIEK, MEDIACULTUUR, REPRESENTATIES, POPCULTUUR, MEDIABELEID, IDENTITEIT, SOCIAAL CONFLICT
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media