< Terug naar vorige pagina

Project

Samen sterk richting diploma: naar een geïntegreerd raamwerk voor het faciliteren van interacties tussen volwassen cursisten in modulair afstandsleren

De Europese agenda voor volwasseneneducatie beoogt een verbeterde toegang tot kansen voor levenslang leren. Vlaamse Centra voor Volwassenenonderwijs (CVOs) ontwikkelen in toenemende mate online en blended leerprogramma’s die door hun flexibele structuur aansluiten bij de uiteenlopende verantwoordelijkheden van volwassen lerenden. Ondanks het grote inschrijvingsaantal kampen deze opleidingen met een hoge uitval van cursisten. Vooral in het modulaire volwassenonderwijs waar cursisten deel uitmaken van dynamische, veranderlijke cohortes, leiden de verminderde kansen op sociaal contact tot isolement en stopzetting van de opleiding. Omdat online en blended leren geheel of gedeeltelijk wordt gemedieerd door internettechnologie is de gepercipieerde nabijheid van medecursisten, opgevat als “transactional presence”, “social presence” en “learner immediacy”, noodzakelijk om sociale isolatie te verminderen en cursistenretentie te verbeteren. Verbondenheid en groepscohesie helpen cursisten om door te zetten wanneer zij tijdens de opleiding met diverse hindernissen worden geconfronteerd (bv. combinatie werk-gezin-studies, opleiding die de verwachtingen niet inlost, lage motivatie, enz.).  Dit onderzoek heeft als doel om interventies te identificeren die een gevoel van fysieke en psychologische nabijheid tussen volwassen lerenden creëren. Huidige literatuurbijdragen bieden onvoldoende empirisch bewijs voor het analyseren en ontwerpen van online en blended leerprogramma’s om persistentie van volwassenen te verbeteren. De meeste studies zijn beperkt tot alleenstaande (online) cursussen in het hoger onderwijs, reguliere studentenpopulaties of beschrijvend onderzoek. Door middel van Design Based Research (DBR), beoogt dit interventie-onderzoek om theoretisch en empirisch onderbouwde richtlijnen op te stellen voor programma-ontwerp dat bijdraagt aan cursistenretentie. Daarmee richt deze studie zich op de vraag: "Hoe kunnen we “transactional presence”, “social presence” en “learner immediacy” creëren in online en blended leerprogramma's om uitval van volwassen cursisten te voorkomen?".

Datum:1 nov 2014 →  22 okt 2019
Trefwoorden:Online and blended learning (OBL), Adult learners, Learner drop-out, Learner retention, Design Based Research (DBR)
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen
Project type:PhD project