Projecten
Bilaterale Alliance for Translational Science in ADHD (BATSA) Universiteit Gent
Een onderzoekssamenwerking tussen de Universiteit van Southampton en de Universiteit Gent op het gebied van Aandachtstekort/hyperaciviteitsstoornis (ADHD), met een focus op 3 gerelateerde onderzoeksprogramma's. Genetische en omgevingsdeterminanten van ADHD electrofysiologische studies van aandachtsmechanismen bij ADHD en verwerking van beloning en uitstel bij ADHD: experimentele en beeldvormingsbenaderingen.
ADHD en ASS in het hoger onderwijs: selecteren en implementeren van effectieve redelijke aanpassingen KU Leuven
Een toenemend aantal studenten met aandachtsdeficiƫntie-/hyperactiviteitsstoornis (ADHD) of autismespectrumstoornis (ASS) stroomt door naar het hoger onderwijs. Specifieke functie- en participatieproblemen die deze studenten ervaren zijn het gevolg van een interactie tussen de individuele student en de omgeving en zorgen ervoor dat studenten met ADHD of ASS moeilijkheden ervaren gedurende hun schoolloopbaan. Om het negatieve effect van de ...
De neurocognitieve ontwikkeling van kleuters met een risico op dyslexie en ADHD KU Leuven
Tot nu toe richtte onderzoek naar de cognitieve voorspellers van dyslexie zich alleen op kinderen met een familiaal of cognitief risico op dyslexie. Echter, een grote groep van deze kinderen vertoont ook een gedragsrisico voor ADHD. Tot dusver besteedden te weinig studies aandacht aan deze dubbele risicogroep, omdat veel studies rond dyslexie kinderen met een extra risico op ADHD uitsloten. Dit doctoraatsproject wil in ten eerste deze kloof ...
De Neurobiologische Basis van Toestandsregulatietekorten bij ADHD Universiteit Gent
Het globale doel van dit onderzoek is het identificeren van de neurale basis van toestandsregulatietekorten bij kinderen met ADHD. Aan de hand van een reeks functionele beeldvormings- en elektrofysiologische studies zal de activering van de hersenen van personen met en zonder ADHD vergeleken worden onder wisselende taakeisen die de mate van taakgerelateerde activatie en arousal wijzigen van optimale naar suboptimale toestanden.
Executief functioneren, zelf-efficiƫntie en deelname aan behandeling van cocaineafhankelijke personen met en zonder ADHD Universiteit Gent
Het doel van deze studie is om verschillen na te gaan in het neuropsychologische profiel en behandelingsgerelateerde variabelen (zelf-efficiƫntie, alliance) van cocaine afhankelijke individuen met comorbide ADHD versus cocaine afhankelijke individuen zonder ADHD en de rol van deze neuropsychologische en behandelingsgerelateerde variabelen in de behandelingsuitkomsten.
Respons inhibitie serieus nemen: zuiver meten van inhibitoir functioneren bij gezonde participanten en personen met ADHD. Universiteit Gent
Respons inhibitie is een belangrijke cognitieve controle functie, welke verstoord is bij diverse klinische populaties. De Stop-signaal taak is de meest gebruikte taak om dit te meten. Wij belichten een vaak genegeerde (maar cruciale) limitatie van dit onderzoek (ātrigger failuresā). We gaan systematisch na welke factoren hiertoe bijdragen, hoe dit te voorkomen, en passen dit toe bij ADHD.
Aversie voor wachten bij jongeren met ADHD: een verfijning van het endofenotype op hersenniveau. KU Leuven
Bewustworden van fouten en ADHD: De rol van de insula Universiteit Gent
Er is een groeiende evidentie dat een verminderd bewustworden van fouten een rol speelt bij de zelf-regulatie problematiek bij personen met ADHD. Onderzoek heeft laten zien dat de insula, welke onderdeel uitmaakt van het salience netwerk, een cruciale rol speelt bij deze bewustwording. In dit project wordt de rol van de insula onderzocht bij de verstoorde bewustwording van fouten bij ADHD.
Zelfregulatie bijj ADHD: leren van fouten. Universiteit Gent
Het voorgestelde project beoogt meer inzicht te krijgen in het error monitoring deficiet bij ADHD, door tegemoet te komen aan drie hiaten in de huidige onderzoeksliteratuur. In deze studie willen we nagaan of dit deficiet persisteert in de volwassenheid, rekening houden met de heterogeniteit van ADHD en tenslotte ook de relatie van dit met het dagdagelijks functioneren nagaan.