< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Percepties van toon en diversiteit

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Hoewel traditionele nieuwsmedia doorgaans op een zeer gelijkaardige en homogene manier berichten over issues en gebeurtenissen, zien nieuwsconsumenten geregeld een zekere vorm van bias of vertekening in nieuwsberichtgeving. Deze perceptie van vertekening, al dan niet gegrond, wordt vaak beïnvloed door vooringenomenheid bij de ontvanger of een verwachte vooringenomenheid bij de producent van de nieuwsberichtgeving. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de diversiteit en de toon van de berichtgeving over twee specifieke prominente nieuwsonderwerpen in de periode van 23 april tot 5 mei 2018. Alle nieuwsitems die in die periode in de Vlaamse nieuwsmedia verschenen over de staking bij Lidl (een socio-economisch issue) en de incidenten met allochtone jongeren in de Brusselse wijk Peterbos (een socio-cultureel issue) werden verzameld en geanalyseerd om de inhoudelijke verschillen te bestuderen. Gelijktijdig werd een survey- en dagboekonderzoek uitgevoerd bij een steekproef van Vlaamse nieuwsconsumenten om hun (nieuws)mediagebruik nauwkeurig te registreren en hun attitudes en percepties te bestuderen. De resultaten tonen aan dat, ondanks beperkte verschillen in de mate van actor- en standpuntdiversiteit van de verschillende media, er relatief grote verschillen zijn in perceptie van de toon van de artikels. Vooral persoonlijkheidskenmerken zoals etnocentrisme, vertrouwen in de media en politieke kennis hebben een significant effect op de percepties van de onderzochte artikels.
Boek: Nieuws, diversiteit en democratie : trends, bedreigingen en nieuwe paden / Verhoest, P. [edit.]; d'Haenens, L. [edit.]
Pagina's: 103 - 119
ISBN:978-94-6117-118-4
Jaar van publicatie:2021
Trefwoorden:H1 Book chapter
BOF-keylabel:ja
Toegankelijkheid:Closed