< Terug naar vorige pagina

Project

Tussen historisch feit en artistieke fictie: de topografische representatie van contemporaine wapenfeiten en festiviteiten door de Brusselse hofschilders Peter Snayers en Elisabeth Seldron.

Het project bestaat uit drie gerelateerde onderdelen. Het eerste onderdeel vormt de revisie van mijn proefschrift, getiteld Geschilderde gevechten, gekleurde verslagen. Een contextuele analyse van Peter Snayers (1592-1667) topografische strijdtaferelen voor de Habsburgse elite tussen herinnering en verheerlijking, tot een Engelstalig boek. Dit is reeds voor publicatie aanvaard in de prestigieuze reeks Pictura Nova (Brepols Publishers). In het tweede deel van het project worden Snayers schilderijen van de gaaischieting van Aartshertog Leopold-Willem op 23 april 1651 (Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgiƫ en Madrid, BBVA-collectie) onderzocht. Om de waarheidsgetrouwheid van deze representaties te achterhalen, worden ze vergeleken met bewaarde verslagen van de festiviteit en met de picturale traditie, vooral met David II Teniers (1610-1690) weergave van dezelfde gebeurtenis en Anton Sallaerts (1580-1650) schilderijen van de gaaischieting van de infante Isabella in 1615. Het derde projectonderdeel onderzoekt een onbekende reeks strijdtaferelen van de Brusselse hofschilderes Elisabeth Seldron (c. 1680-1761). Naast de identificatie en situering van de voorstellingen, worden de doeken op stilistisch vlak bestudeerd in relatie tot Teniers militaire schilderijen en Philippe de Hondts (1683-1741) wandtapijtontwerpen. Ook de overeenkomsten tussen Seldrons iconografie en het Franse militaire model, ontwikkeld door Snayers leerling Adam Frans Van der Meulen (1632-1690), krijgen aandacht.
Datum:21 dec 2013 →  8 feb 2015
Trefwoorden:Art History, Early modern period, Brussels, Painting, Battle iconography, Urban history, Elisabeth Seldron, Peter Snayers
Disciplines:Kunststudies en -wetenschappen