< Terug naar vorige pagina

Project

Smart docking: innovatieve opvolgingen van scheepsbewegingen op hun ligplaats.

Aangemeerde containerschepen bewegen constant onder invloed van getij, wind, passerende schepen, … Sommige bewegingen zijn eerder traag (vb. het schip beweegt onder invloed van het getij), terwijl andere vrij snel zijn (vb. het schip beweegt onder invloed van passerend vaartuig). Om veiligheidsredenen is het cruciaal om deze longitudinale en laterale bewegingen te monitoren. Een groot getijverschil kan de meertrossen van het schip doen verslappen en het schip gevaarlijk laten bewegen op de ligplaats. Bovendien verandert tijdens het vrachtvervoer de belasting van het schip en varieert de diepgang van het schip. Daardoor wordt de dichtheid van de landvasten/kabels aangetast. Bovendien kan een plotselinge beweging van een vaartuig in de haven, hetzij zijdelings of longitudinaal, schade toebrengen aan de stootwillen, de kaaimuur, de uitrusting voor vrachtbehandeling of aan de wal aangesloten voorzieningen zoals meeruitrusting, enz., catastrofale gevolgen van dergelijke incidenten, rechtvaardigen het belang van de positiebewaking en positiebepaling van schepen op de ligplaats. Het is de verantwoordelijkheid van de scheepsbemanning om de stabiliteit en beweging van het schip op de ligplaats te controleren en ervoor te zorgen dat het rechtop en stabiel staat, zonder overmatige beweging. Elk ongeval van deze aard zal schade toebrengen aan de havenfaciliteiten of de haven belasten met ongewenst herstel, wat uiteindelijk nadelige gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering van de haven. Helaas zijn de laterale en longitudinale beweging van het schip en de afstand tot de kaaimuur tijdens het aanleggen de parameters die niet door de scheepsuitrusting kunnen worden gemeten. Het is normaal aan boord van de schepen om regelmatig de dichtheid van de landvasten te controleren en afstand tot de kademuur te voorkomen. De mogelijke nalatigheid van de scheepsbemanning kan echter een desastreus ongeval in de haven veroorzaken dat de havenactiviteiten voor een lange periode kan beïnvloeden. Het was onvermijdelijk dat havens de beweging van het schip begonnen te volgen terwijl ze op de ligplaats waren.
Datum:1 jan 2022 →  31 dec 2022
Trefwoorden:HAVEN
Disciplines:Intelligente transportsystemen