< Terug naar vorige pagina

Project

Kwalitatieve evaluatie van het programma preventie schoolverzuim (BRGEOZ208)

Kwaliteitsvol onderwijs is onderwijs dat erin slaagt de eindtermen te bereiken en een maximale leerwinst te creëren bij alle kinderen.

De VGC heeft een lange traditie op dat vlak en investeert dag in dag uit in een kwaliteitsvolle ondersteuning van onderwijs. Het Brussels Nederlandstalig onderwijs is echter geen eiland in de stad. De meertalige realiteit van Brussel en de beperkte omvang of aandeel van het Nederlands als voertaal zijn een uitdaging voor de verdere uitbouw en positionering van het onderwijsaanbod. Naast de ondersteuning van een sterk taalvaardigheidsonderwijs, een spoor dat de VGC sinds lang volgt, zal ruimte moeten worden geboden aan goed onderbouwde én aan de Brusselse context aangepaste projecten, om nog beter in te spelen op de taaldiversiteit. De VGC-initiatieven hebben een gemeenschappelijke doelstelling: het Nederlandstalig onderwijs in Brussel en de componenten ervan optimaliseren, zodat elkeen er de beste onderwijskansen krijgt. Naar taal betekent dit onder andere niet alleen dat niet-Nederlandstalige instromers het Nederlands verwerven, maar ook dat Nederlandstalige instromers meertalig uitstromen. Dat impliceert dat scholen in staat moeten zijn om zowel organisatorisch als onderwijskundig in te spelen op de specifieke context en de continuïteit moeten verzekeren van het schoolteam. Het aantrekken en behouden van leerkrachten is daarbij een belangrijk uitdaging, ook voor de VGC.

Kwaliteit en kwaliteitszorg houden rechtstreeks verband met de doelmatigheid als belangrijkste kenmerk van een school. De mate waarin scholen erin slagen om hun leerlingen tot aan de eindstreep te brengen, is daarvan de belangrijkste indicator. Ik zal dan ook initiatieven nemen die noodzakelijk zijn om het schoolverzuim in te perken.
Datum:1 jan 2012 →  14 apr 2012
Trefwoorden:Geographics
Disciplines:Wiskunde en statistiek, Burgerlijke ingenieurswetenschappen en bouwkunde, Pedagogische en onderwijswetenschappen, Milieuwetenschappen, Aardwetenschappen, Sociale en economische geografie