< Terug naar vorige pagina

Project

Het onderzoeken van de voorlopers en de factoren geassocieerd met gedeelde aandacht in mensen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking.

Gedeelde aandacht wordt beschouwd als een van de mijlpalen in de ontwikkeling van kinderen. Het wordt ook beschouwd als een van de belangrijkste non-verbale leermechanismes voor mensen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (EMB). Er is echter weinig tot niets geweten over hun capaciteiten voor het tot stand laten komen van gedeelde aandacht of hoe deze capaciteiten zich ontwikkelen in deze doelgroep. In ons onderzoek willen de gedeelde aandacht bij mensen met EMB gedetailleerd gaan bekijken. Ten eerste willen we nagaan in welke maten mensen met EMB in staat zijn tot het stellen van gedragingen die nodig zijn om tot gedeelde aandacht te komen en welke persoonsfactoren hier een invloed op hebben. Ten tweede willen we bekijken of sociale voorkeur, intentie begrip, temperament de capaciteit tot het losmaken van aandacht ook voorlopers zijn van gedeelde aandacht bij mensen met EMB. Ten laatste willen we nagaan welke rol de motoriek van de persoon speelt in de ontwikkeling van gedeelde aandacht. Om deze vragen te beantwoorden zullen we bij 50 personen met EMB de capaciteit tot het stellen van gedeelde aandacht gedragingen meten. Daarnaast zullen we hun cognitieve, motorische en auditieve capaciteiten meten en de mate waarin de potentiele voorlopers van gedeelde aandacht ontwikkeld zijn.
Datum:12 dec 2012 →  11 dec 2013
Trefwoorden:Profound intellectual and multiple disab, Joint attention, Intention understanding
Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften