< Terug naar vorige pagina

Project

Effecten van input flood en input verbetering bij lezen en lezen tijdens het luisteren naar het verzamelen van collocaties door Vietnamese EFL-leerlingen

Gebruik makend van gemengde bevindingen over de effecten van lezen en lezen tijdens het luisteren, evenals inputvloed en invoerverbetering op incidenteel leren van collocaties, wil dit PhD-project onderzoeken hoe collocaties kunnen worden geleerd in lees- en lees-luister-behandelingen met Vietnamese EFL-studenten. Het project heeft drie specifieke doelstellingen. Ten eerste is het gericht op het bepalen of input flood alleen en input flood plus input-verbetering in lezen en lezen-terwijl-luisteren de collocatie-kennis van L2-leerlingen kan verbeteren. Ten tweede probeert het te controleren of lezen-terwijl-luisteren beter is dan alleen lezen voor het verkrijgen van collocaties in een longitudinale behandeling. Ten derde is het bedoeld om de perspectieven van L2-leerders alleen te onderzoeken op input flood en input flood plus input-verbetering om meer inzicht te bieden in collocatie-leren. Om die onderzoeksdoelstellingen te bereiken, zullen twee longitudinale interventieonderzoeken met een pretest - posttest - uitgesteld posttest tussen deelnemersontwerp worden aangenomen. De eerste studie zal zich richten op de effecten van input flood bij lezen en lezen tijdens het luisteren naar de acquisitie van collocaties. In studie 1 zullen ten minste 90 Vietnamese tussenliggende EFL-studenten (in de leeftijd van 18-22 jaar) die informatietechnologie studeren aan de Vietnamese National University (Hanoi) willekeurig worden ingedeeld in een van de drie voorwaarden: (1) lezen van getrainde lezers, (2) lezen-terwijl -leren en (3) bepalen wie niet zal worden blootgesteld aan de beoordeelde lezers, maar zal alleen de tests uitvoeren om te controleren op een testeffect. In het tweede onderzoek zullen de effecten van input flood en input enhancement (vetverwerking) in lezen en lezen tijdens het lezen worden onderzocht. In deze studie zal het geprojecteerde aantal deelnemers minstens 120 studenten zijn die willekeurig worden toegewezen aan een van de vier voorwaarden: (1) lezen plus invoerverbetering, (2) lezen-terwijl-luisteren plus invoerverbetering, (3) lezen (geen invoerverbetering) en (4) luisteren tijdens het luisteren (geen invoerverbetering). Invoerverbetering wordt geoperationaliseerd door de doel-collocaties in de gegradueerde lezers vast te zetten. De doel-collocaties zijn werkwoord-substantiële collocaties gekozen uit de geselecteerde graduele lezers in overeenstemming met de fraseologische benadering, d.w.z. deze collocaties zullen lexicale collocaties zijn met beperkte co-occluentie en relatief transparante betekenis. De perceptie van de beoefenaars van de behandelingen zal in beide onderzoeken worden onderzocht. Het project is bedoeld om docenten en beleidsmakers te informeren over de beste manier om input-overstromingen te implementeren om de EFL-studenten het beste resultaat te bieden in hun collocatielessen en zo hun woordenschatcompetentie te verbeteren. De bevindingen van dit project zullen daarom niet alleen theoretisch significant zijn, maar ook praktisch en pedagogisch van onschatbare waarde door het trekken van grote implicaties voor belanghebbenden in Vietnam in het bijzonder en andere vergelijkbare contexten waar Engels wordt geleerd en onderwezen als een vreemde taal.

Datum:7 jan 2019  →  Heden
Trefwoorden:incidental learning, second language vocabulary acquisition, Vietnamese EFL learners, collocations, formulaic sequences
Disciplines:Engelse taal, Taalverwerving
Project type:PhD project