< Terug naar vorige pagina

Project

Via een slim juridisch kader naar slim autonoom binnenvaartvervoer. (autobarge)

De Europese waterwegen bieden een vitale infrastructuur die de afgelopen eeuw sub-optimaal gebruikt werd. Onbemand Vervoer biedt een unieke kans om deze waterwegen te heractiveren en zo een opportuniteit te creƫren voor een verdere verduurzaming van de logistiek. Hiertoe vinden reeds verschillende operationele onderzoeksprojecten plaats. Echter, naast operationele en technologische innovaties, moeten ook belangrijke juridische hindernissen worden overwonnen om tot een succesvolle commerciƫle marktintroductie te kunnen overgaan. Deze uitdagingen bestaan zowel op het vlak van regulering als op het vlak van contractenrecht. Dit project beoogt om deze hindernissen in beide domeinen uit de weg te ruimen. Een uitgebreid aantal wettelijke bepalingen verzetten zich tegen onbemande binnenvaart. Het probleem dat aan de basis hiervan ligt, is dat een juridisch kader dat onbemande scheepvaart erkent en verder gaat dan loutere experimenteerwetgeving, afwezig is. Dit project beoogt de state of the art rond juridische aspecten van autonoom vervoer in kaart te brengen, stakeholders samen te brengen en internationale projecten voor te bereiden.
Datum:1 dec 2020 →  30 nov 2022
Trefwoorden:BINNENSCHEEPVAART, VERVOERSRECHT
Disciplines:Innovatie en technologiemanagement, Logistiek en supply chain management, Burgerlijk recht, Europees recht, Juridische praktijk, advocatuur en de juridische beroepsuitvoering, Aansprakelijkheidsrecht