< Terug naar vorige pagina

Project

Een inspectie van veranderingen in marktstructuur

Ondanks de vele inspanningen om marktconcurrentie te bevorderen, is de opkomst van marktmacht alomtegenwoordig. Recent empirisch bewijs toont aan dat de evolutie van markups de afgelopen decennia is gekenmerkt door een gestage groei (De Loecker en Eeckhout, 2018; De Loecker, Eeckhout en Unger, 2018). Dit heeft geleid tot een uitgebreid debat en zal waarschijnlijk het economische onderzoek de komende jaren domineren. De natuurlijke vraag die gesteld moet worden is: wat zijn de bronnen van marktmacht? Een verklaring is de marktstructuur, gedefinieerd als het aantal concurrenten op de markt. Dit onderzoeksproject onderzoekt zowel de determinanten als de impact van marktstructuur met behulp van de casus van de telecommunicatie-industrie. Meer specifiek is het hoofddoel van mijn onderzoeksproject om de marktstructuur te onderzoeken door te analyseren hoe de toetreding van nieuwe luchtvaartmaatschappijen de verspreiding van telecomdiensten beïnvloedt, en hoe het strategische gedrag van de bedrijven de toetreding van potentiële concurrenten kan verhinderen. Voor dit doel schat het project (i) een empirisch vraag- en prijsmodel om het effect van entry op de acceptatie van breedband te beoordelen, (ii) een nieuwe schattingsmethode voor om het gebruik van bundeling als een entry-afschrikstrategie te onderzoeken, en (iii) bestudeert de invloed van links naar gemeenschappelijk eigendom op de waarschijnlijkheid van markttoegang in de telecomsector.

Datum:21 sep 2019 →  Heden
Trefwoorden:demand, Internet, Development
Disciplines:Industriële economie
Project type:PhD project