< Terug naar vorige pagina

Project

Een Economisch Perspectief op Vroegtijdig Schoolverlaten in het Beroepsonderwijs.

In dit proefschrift gebruik ik quasi-experimentele empirische methoden op administratieve populatiegegevens om het oorzakelijk verband te onderzoeken tussen vroegtijdig schoolverlaten en de geselecteerde voorspellers, gevolgen voor de arbeidsmarkt en beleidsinterventies. Binnen deze brede onderzoeksagenda worden bijdragen geleverd in vier specifieke onderzoeksthema's. Eerst gebruik ik coarsened exact matching en treatment effect bounds en ontdek ik dat kinderen die zijn opgegroeid in een relatief moderne gezinsstructuur, een gezin met ouders van hetzelfde geslacht, een lagere kans hebben op vroegtijdig schoolverlaten dan kinderen die zijn opgegroeid in een gezin met ouders van het verschillend geslacht. Vervolgens bekijk ik de gevolgen van vroegtijdig schoolverlaten, door de arbeidsmarktresultaten van vroegtijdig schoolverlaters te vergelijken met de arbeidsmarktuitkomsten van afgestudeerden van middelbare scholen in zowel België als Nederland. In België gebruik ik de opleidingsachtergrond van de ouders als instrumentele variabele en vind ik geen rendement van een middelbare schooldiploma. In Nederland gebruik ik de centrale eindexamens in een fuzzy regression discontinuity design en ontdek ik dat, in tegenstelling tot België, het rendement positief is en kan worden verklaard door een signaalfunctie van een middelbare schooldiploma. Namelijk, een middelbare schooldiploma dient als een belangrijk signaal van productiviteit op de arbeidsmarkt. Tot slot evalueer ik modulair onderwijs in België, een preventiebeleid voor vroegtijdig schoolverlaten waarbij conventionele cursussen worden onderverdeeld in kleinere componenten of modules. Met behulp van een difference-in-differences analyse stel ik vast dat modulair onderwijs een effectief beleid is om vroegtijdig schoolverlaten te verminderen, met de grootste effecten op de studenten van buitenlandse origine.

Datum:2 mrt 2015 →  1 mrt 2020
Trefwoorden:School Dropout, Quasi-Experimental Methods, Administrative Panel Data
Disciplines:Arbeids- en demografische economie
Project type:PhD project