< Terug naar vorige pagina

Project

De neurale representaties van nummers in context bij individuen met en zonder dyscalculie.

Het doel van deze thesis is het bevorderen van de kennis over de neurale correlaten
van numerieke cognitie en zwakkere rekenvaardigheid door het toepassen
van geavanceerde neuroimaging technieken. De toepassing van deze technieken
liet toe om antwoord te bieden op volgende discussies in numerieke cognitie.
De eerste discussie, betreft of de verschillende formats van een kwantiteit (bv.,
“2”, ) dezelfde neurale representaties hebben. Een eerste neuroimaging studie
vond geen evidentie voor de overlap tussen neurale representaties van Arabische
cijfers en dot patronen op verschillende spatiale schalen met behulp van multivoxel
patroon analyses. Een tweede neuroimaging studie toonde aan dat de
relatie tussen Arabische cijfers en dots eerder gekarakteriseerd wordt door de hoeveelheid
objecten die gepresenteerd zijn, dan door hun numerieke waarde.
Een tweede discussie betreft de etiologie van dyscalculie. Enerzijds, is er gesuggereerd
dat de neurale representaties van nummers gebrekkig zijn in dyscalculie.
Een derde neuroimaging studie toonde aan dat er inderdaad gebrekkige nonsymbolische
representaties zijn bij mensen met dyscalculie. Anderzijds, is er ook
evidentie gevonden voor connectiviteitsgebreken in dyscalculie. Een vierde neuroimaging
studie onderzocht de functionele en structurele connectiviteit in dyscalculie
en vond evidentie voor afwijkende connectiviteit in dyscalculie.
Een derde discussie stelt in vraag hoe numerieke cognitie en rekenvaardigheden
samenhangen. Vele voorgaande studies vonden een correlatie tussen symbolische
numerieke cognitie en rekenvaardigheden, maar de resultaten voor nietsymbolische
numerieke cognitie is minder consistent. Door het toepassen van
multivoxel patroon analyse, onderzochten we dit debat en vonden dat de mate
van overlap tussen cijfers en dots negatief samenhangt met rekenvaardigheden.
In totaal bevat deze doctoraatsverhandeling zes studies die de meerwaarde aantonen
van geavanceerde neuroimaging technieken voor numerieke cognitie. Deze nieuwe
inzichten kunnen beïnvloeden hoe we kinderen de betekenis van cijfers aanleren,
hoe leerstrategieën voor wiskunde verder ontwikkeld worden, en hoe we interventies
voor zwakke rekenvaardigheden kunnen verbeteren.

Datum:1 okt 2011 →  30 sep 2017
Trefwoorden:fMRI, MVPA, Nummers, Dyscalculie
Disciplines:Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering
Project type:PhD project