< Terug naar vorige pagina

Project

De determinanten en gevolgen van vaardigheden: Belgische bijdrage aan het OESO project onderwijs en sociale vooruitgang.

Dit onderzoek is een deel van een internationaal onderzoeksproject. In het OESO-project Onderwijs en sociale vooruitgang (ESP) wil men de determinanten en gevolgen van vaardigheidsverwerving bestuderen zowel op cognitief als niet cognitief vlak. Dit gebeurt door (a) bestaand onderzoek samen te vatten, (b) nieuwe empirische evidentie naar voor te brengen en (c) nieuwe indicatoren te ontwikkelen. Het onderzoek in dit subproject heeft als doel bij te dragen tot de tweede component. Dit gebeurt door eenzelfde empirische strategie toe te passen op verschillende micro-datasets. Deze strategie wordt toegepast op de LOSO data (Longitudinaal Onderzoek in het Secundair Onderwijs) die verschillende sets van relevante ESP-variabelen bevat over i) contexten: Omgevingsfactoren, zoals ouderlijke steun, onderwijs en tewerkstelling en schoolkenmerken; ii) vaardigheden: academisch zelfconcept, leerattittude en leerinspanningen (niet-cognitieve vaardigheden); IQ, scores nederlands en wiskunde (cognitieve vaardigheden) en iii) sociale uitkomsten zoals sociale integratie in de klas, welbevinden in school en lonen. De econometrische analyses die de causale relatie onderzoekt tussen contexten en vaardigheden enerzijds en tussen vaardigheden en sociale vooruitgang zal gebaseerd zijn op de latent factormodellen van zoals gespecificeerd in Urzua and Veramendi (2012).
Datum:1 okt 2012 →  31 jan 2013
Trefwoorden:Econometric analysis, Social progress, Non cognitive skills, Cognitive skills