< Terug naar vorige pagina

Project

CompositeBoost

Binnen de sectoren transport, machinebouw, bouw- en consumentenproducten is er een groeiende vraag om lichtgewicht componenten uit composietmateriaal te vervaardigen. Dit speelt in op de maatschappelijke en technologische trends inzake energie-efficiëntie, performantie, vormvrijheid, functionaliteit en kostenefficiëntie over langere termijn.

 

Aan hand van 6 zeer pertinente thema’s (Proces / materiaalselectie, Haalbaarheid, Procesrobuustheid, Componentvalidatie, Nabewerken en Automatisatie) werden binnen het VIS-traject “CompositeBoost” de tools en methodieken aangereikt die KMO bedrijven (zowel ontwerpers als OEMs) toelaten om op de juiste wijze composiet materialen in te zetten.

 

Rond deze thema’s zijn cursussen gegeven, demonstrators gebouwd en exploratie-cases doorlopen. In andere gevallen is direct technologisch advies gegeven aan KMO's om hen te ondersteunen bij het (verder) uitbaten van de voordelen die composiet materialen bieden.

 

  • Masterclasses rond de thema’s hebben de deelnemers geinformeerd over de state-of-the art binnen het thema. De masterclasses hadden zowel een theoretisch als een praktisch karakter; er was een sterke focus op directe toepasbaarheid van de gepresenteerde materie.
  • Kennis is gedissemineerd in 8 vrij beschikbare whitepapers, toegesneden op de doelgroep. De whitepapers geven inzicht in onderwerpen die veelal niet of nauwelijks elders worden beschreven.
  • Er zijn tools aangedragen om het werken met composiet materialen te vereenvoudigen en de drempels te verlagen. Deze tools zijn gericht op vragen die bij de doelgroep leven; “hoe voer ik een kostprijs calculatie uit”, “hoe kies ik het juiste materiaal voor mijn product”.
  • 2 demonstrators toondende toepasbaarheid van de tools uit de verschillende modules aan in een uitgewerkt productontwerp en productiescenario.  Tijdens de verschillende contactmomenten met bedrijven zijn deze een succesvolle houvast gebleken als gemeenschappelijk vertrekpunt, waarna bedrijven naar wens hun eigen kennis, ideeën en ontwikkelingen konden verdiepen.
  • Bedrijven zijn geintroduceerd in de voor- en nadelen van composieten, toepasbaarheid van de materialen voor hun producten, kosten, etc. binnen “crash courses”. Binnen een dag, met veel interactie, ruimte voor discussie en demo’s hebben bedrijven kennis op kunnen doen en ervaringen kunnen delen.
  • Binnen workshops met onderwerpen als “handlamineren”, “rekenen aan composieten” en “nabewerken” hebben bedrijven kunnen werken met de materie en deze direct toepasbaar kunnen maken voor hun bedrijf.

 

Binnen het project is zodoende kennis van composieten, die tot nu toe vooral toegankelijk was voor grote bedrijven en ontwikkeld is bij universiteiten, toegankelijk gemaakt voor onze KMO’s.

 

De doelgroep omvatte 100 ontwerpers en productenbouwers en 200 verwerkers van composietmateriaal. Er zijn over over de looptijd van het project meer dan 200 bedrijven bereikt, waarvan 51 verwerkers en 49 OEM bedrijven.

 

Het ontwerpen van composieten onderdelen was en is een uitdaging. Vragen zoals productwaarde, productkost, productiekost, ontwikkelingskost en -risico zijn moeilijk in te schatten wanneer het over minder gekende materialen gaat. Bovendien bemoeilijkt de brede waaier aan materialen en processen de keuze. Door het project zijn er nu handvatten gegeven aan de deelnemende bedrijven om met deze uitdaging om te gaan. Hierdoor zijn de deelnemende bedrijven versterkt in hun kennis van en composietmaterialen en zijn zij beter in staat onderbouwde keuzes te maken, wat hun concurrentiepositie verbetert.

 

 

Datum:1 mrt 2015 →  28 feb 2019
Trefwoorden:Automatisering, componentvalidatie, composieten, haalbaarheidsanalyses, materialenonderzoek, procesontwerp, procesoptimalisatie, procesrobuustheid, thermovormingsproces
Disciplines:Andere ingenieurswetenschappen en technologie niet elders geclassificeerd