< Terug naar vorige pagina

Project

"Blijf er niet mee zitten": Het verminderen en onderbreken van sedentair gedrag op school bij jongeren aan de hand van een participatieve aanpak

Jongeren zitten een groot deel van de dag neer, zeker op school tijdens de les en thuis tijdens het volgen van online lessen of het maken van huiswerk. Aangezien overmatig sedentair gedrag bij jongeren geassocieerd wordt met negatieve fysieke en mentale gezondheidseffecten en verminderde cognitieve prestaties, is het noodzakelijk om effectieve interventies te ontwikkelen. Om de effectiviteit en duurzaamheid van deze interventies te verbeteren, wordt het gebruik van een participatieve aanpak aangeraden waarbij jongeren actief betrokken worden bij de keuze en ontwikkeling van interventiestrategieën. Dit project beoogt daarom een participatieve interventie te ontwikkelen en te implementeren a.d.h.v. de systematische benadering van het Intervention Mapping Protocol om het sedentair gedrag van jongeren op school en tijdens schoolgerelateerde activiteiten thuis aan te pakken. Daarnaast zal dit project het effect nagaan van de participatief ontwikkelde interventie op het mentaal welzijn, de cognitieve prestaties, het sedentair gedrag en gerelateerde determinanten d.m.v. een geclusterde RCT met drie armen, nl. een participatieve interventie, een standaardinterventie en een controlegroep. Tot slot wordt een procesevaluatie gemaakt van zowel de participatieve aanpak als de interventie zelf. Als participatief ontwikkelde interventies effectief en duurzaam blijken te zijn, kan dit een veelbelovende methode zijn om het gezondheidsgedrag van jongeren te verbeteren.

Datum:1 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:Sedentair gedrag
Disciplines:Gezondheidswetenschappen niet elders geclassificeerd, Preventieve geneeskunde, Gezondheidspromotie en -beleid