< Terug naar vorige pagina

Project

Augmented Reality 4 SMART Maintain en Operate

Hoewel in verschillende fases van een bouwproject digitale tools worden ingezet, worden zeker nog niet alle mogelijkheden ten volle benut. In de onderhouds- en uitbatingsfase (operate &amp; maintain) is er nog een belangrijke nood aan juiste, actuele, volledige, digitaal raadpleegbare informatie in as-built dossiers. Aangezien de kosten van die onderhouds- en uitbatingsfase 3x hoger liggen dan de initiële bouwkosten van een gebouw en 60x hoger dan de ontwerpkosten, zal iedere verbetering in die fases leiden tot een verhoogd economisch rendement en een lagere total cost of ownership (TCO). Dit project zal nagegaan hoe augmented reality (AR) – met name BIM-modellen verrijkt met digitale informatie – gebruikt kan worden als communicatietool in de onderhouds- en uitbatingsfase van een gebouw en op die manier de efficiëntie en het economisch rendement kan verhogen. De primaire doelgroepen voor dit project zijn (kleine en middelgrote) ondernemingen: als uitbater: facilitymanagementbedrijven, huisvestingsmaatschappijen, makelaars, aannemers DBMO, energy service companies (ESCO's), overheden enz.; in een onderhoudsfunctie: facilitymanagementbedrijven, poetsfirma’s, firma’s die inspecties of onderhoud uitvoeren; dienstverleners die de bovengenoemde professionele rollen kunnen faciliteren en optimaliseren
Datum:10 jan 2019 →  30 sep 2021
Trefwoorden:bouw, energie, AR, augmentedreality, bouwproject, digitalisering, digitalebouw, TCO, BIM, communicatie, digitaletransformatie
Disciplines:Infrastructuur engineering en assetmanagement
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:We kunnen niet meer om digitalisering heen. Welke voordelen kunnen organisaties halen uit de digitale transformatie? Wij zien opportuniteiten om de efficiëntie te verhogen, het werkcomfort voor medewerkers te verbeteren en een betere service te bieden aan de klant. Voor de bouw betekent dit concreet dat het bouwproces sneller kan verlopen, bouwfouten verminderen en een efficiënter en duurzamer onderhoud van gebouwen mogelijk is. De manier hoe we samenwerken en de tools die we daarvoor gebruiken zijn aan verandering toe. Binnen de bouwsector is dit niet anders, er liggen heel wat uitdagingen op tafel. We zien niet alleen de noodzaak naar duurzame bouwprocessen en materialen. De grootste kost van een gebouw zit in het onderhoud. Een doordachte en futureproof digitalisering kan bijdragen aan meer duurzaamheid, kostenefficiëntie en ontzorging. Digitalisering is dus geen doel op zich maar ondersteunt de bedrijfprocessen naar betere gebouwen, gelukkigere werknemers en tevreden klanten. BIM (Building Information Model), een 3D-model (verrijkt met informatie) kan hier een blijvende meerwaarde bieden. Het 3D-model van de architect kan door de aannemer ingezet worden om het bouwproces (BAM = Building Assembly Model) te stroomlijnen en extra informatie toe te voegen. Tijdens de onderhoudsfase (BOOM = Building Operation Optimisation Model) kan het model gebruikt worden als een managementtool, bijvoorbeeld voor het verzamelen van meldingen, het bijhouden van garanties en het plannen van onderhoud. Bouwinformatie die ter beschikking komt tijdens het bouwproces wordt steeds uitgebreider. Er komen steeds nieuw technieken en meer regelgeving. De bouwheer ontvangt de informatie tijdens het bouwproces via meerdere kanalen (mail, stick, papier, ea.) van de verschillende bouwpartners met elk een eigen systeem of methode. De meest voorkomende problemen die hier uit voortvloeien zijn: overvloed aan e-mails, foutieve versies, moeilijk vindbare documenten, bouwfouten en extra kosten. De grootste uitdaging voor een goede communicatie tussen de bouwpartners, is het optimaliseren van het Bouw Informatie Proces zodat de bouwpartners centraal aangestuurd kunnen worden waarbij de juiste informatie op de juiste moment ter beschikking is.