< Terug naar vorige pagina

Project

AISHA II.

Het veilig gebruik van vliegtuigen kan alleen gegarandeerd worden indien efficiënte middelen voor schade-detectie aanwezig zijn. Gedurende de laatste jaren is er een groeiende interesse in structurele schade-monitoring systemen voor vliegtuigen. Structurele schade-monitoring is een technologie die gebruik maakt van geïntegreerde sensoren die gebruikt worden om continu de integriteit van een structuur op te volgen. Naast de verwachte verbetering van de veiligheid en op het vlak van onderhoud, spelen ook economische aspecten een belangrijke rol bij deze ontwikkelingen. Samen met de projectpartners Eurocopter (Frankrijk), Lufthansa (Duitsland), DLR Braunschweig (Duitsland), Fraunhofer IFAM (Duitsland), ASCO (België), METALogic (België), CEDRAT (Frankrijk), CTA (Spanje), In Sensor (Denemarken) en andere Europese universiteiten, heeft de NDT onderzoekgroep van het departement MTM de mogelijkheid om state-of-the-art oplossingen voor geautomatiseerde inspectiesystemen voor vliegtuigen te ontwikkelen. Het doctoraatsonderzoek zal zich toespitsen op het gebruik van geavanceerde optische en piëzo-electrische sensoren voor geautomatiseerd niet-destructief schadeonderzoek. Hierbij zal ook de sensor implementatie en data-analyse geoptimaliseerd worden. Het detectieprincipe is toegespitst op Lamb golven i.e. ultrasone golven die voornamelijk in plaatstructuren propageren.
Datum:1 mei 2008 →  31 okt 2011
Trefwoorden:Damage monitoring techniques, Non-dectructive testing, Ultrasonic Lamb waves, Structural health assessment, Optical fibre technology
Disciplines:Keramische en glasmaterialen, Materialenwetenschappen en -techniek, Halfgeleidermaterialen, Andere materiaaltechnologie