< Terug naar vorige pagina

Project

Aansturen van creativiteit in organisatieteams.

Het stimuleren van creativiteit en innovatie is essentieel om om te gaan met de huidige maatschappelijke en economische uitdagingen, alsook voor het bevorderen van concurrentieposities, groei en het scheppen van werkgelegenheid (CIS & EC-CEI, 2012; NBB, 2010). Creativiteit verschilt van innovatie aangezien de ideeën die tijdens het creatieve proces ontwikkeld werden succesvol geïmplementeerd moeten worden in de organisatie om als innovatie beschouwd te worden (Amabile, 1996). Ondanks het belang van creativiteit in de huidige economie, lijken bedrijven moeilijkheden te ervaren bij het stimuleren van creativiteit (Chang & Birkett 2004; Kachelmeier et al., 2008). Dit doctoraal onderzoeksproject levert een belangrijke bijdrage aan de praktijk door experimenteel te onderzoeken hoe bedrijven creativiteit bij hun werknemers kunnen stimuleren door het ontwerp van incentive systemen. Door te focussen op creativiteit bij groepen erkent dit project het toenemende belang van teamwork in organisaties. Dit toenemende belang van teamwork wordt verklaard door het feit dat teamwork bepaalde voordelen met zich meebrengt, zoals een betere coördinatie van informatie, vaardigheden en inspanningen (Sprinkle, 2003).
Datum:1 jul 2012 →  30 dec 2013
Trefwoorden:incentive systems, groups, creativity
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme